Kategorie


24 96
Actinovo, witamina B3 150mcg, niacyna, liposomalna, 250ml
138,79
Actinovo, witamina B3 150mg, niacyna, liposomalna, 100ml
76,98
Doctor Life, Niacinamide, witamina B3 500mg, 100 kapsułek
37,98
MyVita,witamina B3 50mg, niacyna, 250 tabletek
29,88
MyVita, witamina B3 50mg, niacyna, 100 tabletek
17,77
PharmoVit, Witamina B3-Niacyna 500mg, 60 kapsułek
39,90
ForMeds, Bicaps B3, 60 kapsułek
31,98
JARROW, Niacinamide, Witamina B3 Niacyna 250mg, 100 kapsułek
27,89
24 96

Niacyna

Witamina B3, zwana także niacyną, witaminą PP lub kwasem nikotynowym, pełni istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu ludzkiego organizmu i jest przez niego produkowana. Nie stanowi to jednak ilości wystarczającej do pokrycia jego właściwego zapotrzebowania – dlatego należy dostarczać ją także z pożywieniem czy suplementami. Stanowi bowiem element niezbędny dla naszego zdrowia. Niacyna jest bezpośrednio związana z przebiegającymi w naszym ciele procesami metabolicznymi, biorąc czynny udział w procesie trawienia tłuszczy, białek i węglowodanów. Udowodniono także dodatni wpływ niacyny na system nerwowy.

Czym grozi niedobór niacyny?

Ryzyko deficytu witaminy B3 w organizmie obejmuje głównie osoby niedożywione lub przestrzegające źle zbilansowanej, opartej na dużej ilości cukru diecie. Może wystąpić także w przypadku nadmiernego spożywania alkoholu lub długotrwałego przyjmowania leków przeciwgruźliczych. W przypadku, gdy niacyna występuje w naszym organizmie w niewystarczającej ilości, mamy do czynienia z awitaminozą, objawiającą się najczęściej, ogólnym osłabieniem organizmu i biegunką, której mogą towarzyszyć inne objawy zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego. Osoby, u których stwierdza się niedobór witaminy PP, mogą narzekać także na dolegliwości natury psychicznej, takie jak objawy depresji czy nerwicy: ogólne pogorszenie samopoczucia, lęki, czy problemy z koncentracją.

Jak suplementować witaminę B3?

Wiele ogólnodostępnych produktów spożywczych stanowi naturalne źródła witaminy PP. Niacyna występuje nie tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego (zwłaszcza w drobiu czy wieprzowinie oraz rybach), ale także w produktach roślinnych – szczególnie bogate są w nią orzechy arachidowe, biała fasola, ziemniaki i produkty zbożowe. W przypadku diety, która nie jest w stanie go pokryć, zaleca się stosowanie suplementów bogatych w witaminę B3. Jej wchłanianie może zostać przyspieszone przez jednoczesne przyjmowanie witaminy C, witamin z grupy B oraz chromu i fosforu. Niacyna nie powinna być jednak suplementowana przez osoby zmagające się z cukrzycą oraz ciężarne i karmiące kobiety.