4
30 czerwca 2021

Brzoskwinia czy nektarynka – co jest zdrowsze?

Brzoskwinie i nektarynki to popularne owoce, które w okresie letnim spotkamy na targach czy w sklepach. Część osób preferuje brzoskwinie, innym przeszkadza ich omszona skóra, dlatego wybierają nektarynki. Czy te owoce różnią się jednak pod względem wartości odżywczych? Sprawdźmy!

Brzoskwinia – jakie składniki odżywcze zawiera? 

Brzoskwinia zwyczajna jest drzewem owocowym z rodziny różowatych, pochodzącym z rejonów Południowo-Wschodniej Azji. Obecnie jest uprawiana w różnych rejonach świata. Jej owoce są popularne i zbierane w Polsce w miesiącach letnich – zazwyczaj od lipca do października. Charakteryzują się omszoną skórką, pomarańczowym miąższem oraz obecnością pestki. 

Wartość energetyczna brzoskwiń wynosi ok. 46 kcal/ 100 g. Zawierają one ok. 12 g węglowodanów w 100 g, z czego ok. 2 g stanowi błonnik pokarmowy. Brzoskwinie są źródłem śladowych ilości białka w ilości ok. 1 g/ 100 g oraz tłuszczu w ilości ok. 0,2 g/ 100 g.  

Brzoskwinie są źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Zawierają:  

  • potas (ok. 200 mg/ 100 g),  
  • wapń (ok. 10 mg/ 100 g),  
  • magnez (ok. 8 mg/ 100 g),  
  • żelazo (ok. 0,6 mg/ 100 g),  
  • mangan (ok. 0,13 mg/ 100 g),  
  • cynk (ok. 0,16 mg/ 100 g),  
  • miedź (ok. 0,05 mg/ 100 g),  
  • beta-karoten (ok. 595 µg/ 100 g),  
  • witaminę E (ok. 0,96 g/100 g),  
  • witaminę C (ok. 3 mg/ 100 g), 
  • niewielkie ilości witamin z grupy B. 

Nektarynka – jakie składniki odżywcze zawiera? 

Nektarynka jest odmianą brzoskwini zwyczajnej. Jej cechą charakterystyczną jest gładka skórka, co odróżnia ją od omszonej skórki brzoskwini. Ma żółto-pomarańczowy miąższ oraz podobnie jak brzoskwinia ma pestkę. 

Wartość energetyczna nektarynek jest zbliżona do kaloryczności brzoskwiń i wynosi ok. 48 kcal/ 100 g. Zawartość makroskładników pokarmowych takich jak węglowodany (ok. 12 g/ 100 g), białko (ok. 1 g/ 100 g) czy tłuszcze (ok. 0,2 g/ 100 g) jest również zbliżona do brzoskwiń, tak samo jak ilość błonnika pokarmowego (ok. 1,5 g/ 100 g).  

Nektarynki, podobnie jak brzoskwinie, są źródłem witamin i składników mineralnych. Zawierają: 

  • nieznacznie więcej potasu (ok. 215 mg/ 100 g),  
  • zbliżoną ilość wapnia (ok. 9 mg/ 100 g),  
  • magnez (ok. 13 mg/ 100 g),  
  • żelazo (ok. 0,5 mg/ 100 g),  
  • mangan (ok. 0,13 mg/ 100 g),  
  • cynk (ok. 0,13 mg/ 100 g),  
  • miedź (ok. 0,08 mg/ 100 g).  

Zawartość witamin jest również na zbliżonym poziomie, jednakże nektarynki zawierają mniej beta-karotenu (ok. 103 µg /100 g), nieznacznie więcej witaminy C (ok. 14 mg/ 100 g) i witaminy E (ok. 1,8 mg/ 100 g) oraz zbliżone ilości witamin z grupy B.  

Dlaczego warto jeść nektarynki i brzoskwinie? 

Zarówno brzoskwinie, jak i nektarynki, oprócz lubianego, słodkiego smaku, cechują się niską wartością indeksu glikemicznego, dlatego mogą być spożywane przez osoby chorujące na cukrzycę. Zaleca się ich spożywanie razem ze skórką, gdyż dostarcza ona błonnika pokarmowego. Tuż pod skórką również znajdziemy wiele witamin i składników mineralnych, dlatego nie jest wskazane pozbywanie się jej i spożywanie samego miąższu. Owoce te dobrze się sprawdzą również w przypadku insulinooporności, ale tak jak w przypadku cukrzycy powinny być spożywane z umiarem.  

Brzoskwinie i nektarynki mogą być również spożywane przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Świetnie sprawdzają się w dietach redukcyjnych. Są dobrym urozmaiceniem zdrowej diety, a także jadłospisu u osób uprawiających sport.  

Brzoskwinie i nektarynki są na ogół owocami dobrze tolerowanymi. Są zalecane w diecie lekko strawnej i przy problemach z układem pokarmowym. Są dobrym urozmaiceniem diety dla osób cierpiących na zaparcia czy hemoroidy, gdyż pomagają regulować pracę jelit. Brzoskwinie i nektarynki są również bezpieczne dla osób z dną moczanową – nie wpływają na poziom kwasu moczowego we krwi. Jako źródło wielu witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego oraz polifenoli wywierają korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy.  

Z uwagi na obecność składników o działaniu przeciwutleniającym – polifenoli, beta-karotenu oraz witaminy E i C owoce te wykazują działanie antyoksydacyjne, chroniąc organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych. Uwzględnienie ich w jadłospisie może chronić przed rozwojem niektórych chorób nowotworowych.  

Podsumowując, zarówno brzoskwinie, jak i nektarynki są wartymi uwagi owocami, które w sezonie letnim warto włączyć do jadłospisu. Mają zbliżoną wartość odżywczą oraz właściwości. Wpływają korzystnie na zdrowie i są nieodłączonym elementem zdrowej diety. Ponadto są bardzo smaczne. Mają szerokie zastosowanie w kuchni. Warto wykorzystać je do deserów, dżemów, sosów czy innych przetworów, jednak najbardziej wartościowe są te spożywane na surowo.  

Źródła: 

  1. Cieślowska B., Cieślowska P., Superfoods czyli żywność o wysokiej wartości odżywczej, Wydawnictwo SBM, 2016. 
  2. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, 2017. 
  3. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, 2007. 
  4. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, 2010. 

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników

Czy banan może być pierwszym posiłkiem?

Banany można spożywać na śniadanie, jednak dobrym wyborem będzie połączenie ich z innymi cennymi źródłami wartości odżywczych, takimi jak białka…

Zobacz więcej

O jakiej porze dnia najlepiej jeść owoce?

Tak jak inne cukry proste, obecna w owocach fruktoza jest zalecana do przyjmowania w godzinach od rana do godzin popołudniowych.…

Zobacz więcej

Zostaw komentarz
Czytaj także
24 września 2021 mgr Ewelina Pietrzak
09 września 2021 mgr farm. Katarzyna Szkaradek
08 września 2021 Agata Kleszcz
08 września 2021 mgr Mateusz Durbas
Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)