2
22 października 2021

Cholesterol a słodycze – czy mogą go podnosić?

Duża część populacji cierpi na zaburzenia profilu lipidowego – podwyższony poziom cholesterolu czy trójglicerydów. Kluczowym zaleceniem w terapii tego schorzenia jest modyfikacja stylu życia, w tym diety. Jak się okazuje, słodycze są jednym z podstawowym czynników, które mogą mieć wpływ na poziom cholesterolu we krwi.

Słodycze a cholesterol – jaki mają z nim związek? 

Słodycze, zwłaszcza wyroby cukiernicze, takie jak cukierki, wafelki, ciastka, ciasta, batony czy torty należą do produktów wysokoprzetworzonych i mogą być źródłem niekorzystnych kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans. Spożywanie ich w dużych ilościach może przyczynić się do wzrostu poziomu cholesterolu, zwłaszcza frakcji LDL, co zwiększa ryzyko choroby wieńcowej.  Słodycze często są również źródłem oleju palmowego, który również ma niekorzystny wpływ na profil lipidowy człowieka. Ponadto, słodycze są źródłem dużych ilości cukrów, często w postaci syropu glukozowo-fruktozowego czy fruktozy, które przyczyniają się do zaburzeń profilu lipidowego w postaci wzrostu stężenia trójglicerydów we krwi.  

Czy słodycze mogą podnosić cholesterol? 

Słodycze mogą mieć wpływ na stężenie poziomu cholesterolu we krwi, gdyż jako produkty wysokoprzetworzone zawierają zazwyczaj niekorzystne kwasy tłuszczowe o konfiguracji trans, olej palmowy, jak i dużą ilość cukru w postaci fruktozy czy syropu glukozowo-fruktozowego. Spożywanie ich w nadmiernych ilościach może przyczyniać się do zaburzeń profilu lipidowego w postaci wzrostu stężenia cholesterolu, zwłaszcza frakcji LDL – czyli tzw. „złego cholesterolu”, jak i trójglicerydów. Zaburzenia profilu lipidowego są natomiast bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka, są czynnikiem ryzyka wielu chorób sercowo-naczyniowych.  

Masz wysoki cholesterol? Ogranicz słodycze 

Kluczowym zaleceniem w przypadku hipercholesterolemii jest modyfikacja stylu życia, w tym diety. Zaleca się wykluczyć źródła kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans, które źle wpływają na profil lipidowy i zwiększają ryzyko miażdżycy, a ich bogatym źródłem są właśnie słodycze. Słodycze zawierają również niebezpieczne oleje roślinne – takie jak olej palmowy, które również mają negatywny wpływ na profil lipidowy. Ponadto, obfitują one w cukier, zwłaszcza fruktozę, która podwyższa poziom trójglicerydów, przyczynia się do powstawania niealkoholowego stłuszczenia wątroby, nadwagi i otyłości.  

Czym grozi wysoki poziom cholesterolu? 

Kiedy stężenie cholesterolu przekracza pożądane wartości laboratoryjne, stwarza to ryzyko powstania chorób sercowo-naczyniowych. Cholesterol jest czynnikiem ryzyka powstania:  

  • miażdżycy,  
  • choroby niedokrwiennej serca, 
  • zawału, 
  • udaru mózgu.  

Obok podwyższonego poziomu cholesterolu, równie niebezpieczne jest podwyższone stężenie trójglicerydów we krwi, które są przyczyną niealkoholowego stłuszczenia wątroby, nadwagi czy otyłości. Te z kolei sprzyjają zaburzeniom profilu lipidowego.  

Przeczytaj również:
Cholesterol a cukrzyca – jaki mają związek?
Cholesterol całkowity – co to jest? Badanie, wyniki, normy i interpretacja

Źródła: 

  • Cichosz G., Czeczot H., Kwasy tłuszczowe izomerii trans w diecie człowieka, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLV, 2012, 2, str. 181-190. 
  • Kochan Z., Karbowska J., Babicz- Zielińska E., Trans kwasy tłuszczowe w diecie – rola w rozwoju zespołu metabolicznego, Postepy Hig Med Dosw (online), 2010; 64: 650-658. 
  • Mozaffarian D., Katan M.B., Ascherio A., Stampfer M.J., Willett W.C., Trans fatty acids and cardiovascular disease, N Engl J Med. 2006 Apr 13;354(15):1601-13. 
  • Ginter E, Simko V., New data on harmful effects of trans-fatty acids., Bratisl Lek Listy. 2016;117(5):251-3. 
  • Wilczek M.M., Olszewski R., Krupienicz A., Trans-Fatty Acids and Cardiovascular Disease: Urgent Need for Legislation, Cardiology. 2017;138(4):254-258. 
  • Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, 2017. 
  • Ming Y. L.,  O’Neale R.J., Metabolism and nutrition, Elsevier, 2012.  
  • Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, 2010. 

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników

Jakie jedzenie na grilla?

Przede wszystkim, produkty grillowane nie powinny zawierać konserwantów, np. azotyn sodu i potasu, których aktywność kancerogenna wzrasta wraz z obróbką…

Zobacz więcej

Ile jajek można zjeść w Wielkanoc?

Dwa jaja w ciągu dnia będą optymalną sumą. Jeżeli mamy zamiar zjeść więcej, pamiętajmy, aby w pozostałe dni około Wielkanocy,…

Zobacz więcej

Zostaw komentarz

Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)