2
20 września 2021

Sen a nadmierna masa ciała – czy są ze sobą powiązane?

Nadmierna masa ciała stanowi główny czynnik ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, ale także innych skutków zdrowotnych prowadzących coraz częściej do przedwczesnych zgonów. Okazuje się, że sen odgrywa bardzo istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia oraz prawidłowej masy ciała. W jaki sposób sen zwiększa ryzyko otyłości? 

kobieta śpi

Produkty na zdrowy sen

Sen niezaprzeczalnie odgrywa niezwykle ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia i zachowania odpowiedniej kondycji psychicznej. Regeneracja organizmu w czasie snu jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Aktualne badania naukowe dowodzą, że nieodpowiednia jakość i długość snu może zwiększać ryzyko otyłości i wielu innych chorób cywilizacyjnych. Co więcej, eksperci zaznaczają, że zarówno zbyt mała jak i zbyt duża ilość snu może mieć negatywne skutki zdrowotne.

Krótki sen a ryzyko zwiększenia masy ciała 

Coraz częściej mówi się o tym, że otyłość u dorosłych wynika ze zbyt intensywnego stylu życia, który wymusza krótki sen, trwający poniżej 6 godzin.  

Krótki sen jest istotnie związany z większym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych i otyłości.  

Przewlekle krótki sen wynoszący około 5,5 godzin zwiększa również ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego. W konsekwencji wszystkie wymienione wyżej zaburzenia związane są z wyższym ryzykiem śmiertelności. Kiedy nie śpimy wystarczająco długo, dochodzi do zwiększonego spożycia kilokalorii – nasz organizm domaga się zastrzyku energii najczęściej pod postacią pokarmów wysokoenergetycznych, zwłaszcza wysokowęglowodanowych i wysokotłuszczowych.

Mimo tego, że ograniczenie snu zwiększa nasz wydatek energetyczny ze względu na wystąpienie zwiększonego czuwania, to niestety równocześnie stymuluje. Związane jest to z nieproporcjonalnym wzrostem zapotrzebowania na energię i w konsekwencji zwiększonym spożyciem żywności.

Gdy nie wysypiamy się dostatecznie, również nie mamy ochoty oraz energii do aktywności fizycznej, co w efekcie prowadzi do nadmiernego przyrostu masy ciała.  

Zbyt krótki sen może stymulować wystąpienie otyłości również na skutek:  

  • zachodzących zmian stężenia hormonów regulujących apetyt (leptyny i greliny) 
  • zaburzeń metabolizmu glukozy, 
  • dyslipidemii, 
  • podwyższonego stanu zapalnego w organizmie.  

Każda dodatkowa godzina snu w grupie osób śpiących mniej niż 5 godzin była związana ze spadkiem masy ciała i zmniejszeniem wskaźnika BMI (body mass index), co pokazuje, że dbałość o prawidłową liczbę godzin snu może być czynnikiem wspierającym redukcję masy ciała.  

Długi sen a ryzyko zwiększenia masy ciała 

Długim snem możemy nazwać ten trwający powyżej 9 godzin. Doniesienia naukowe, które dotyczą związku między zbyt długim czasem trwania snu a stanem zdrowia, są zdecydowanie mniej liczne w porównaniu do tych związanych ze zbyt krótkim czasem snu.

W niektórych badaniach wykazano jednak, że także i zbyt długi sen może wiązać się z występowaniem cukrzycy typu 2 oraz większym ryzykiem zachorowalności na choroby układu krążenia, a także wyższą śmiertelnością o prawie 40% w porównaniu do osób wysypiających się prawidłowo.  

Jaka jest optymalna długość snu? 

Zarówno zbyt krótki sen trwający poniżej 6 godzin, jak i zbyt długi wynoszący ponad 9 godzin mogą skutkować zaburzeniami stanu zdrowia i wystąpieniem wielu chorób cywilizacyjnych. Zatem ile spać, aby dobrze wspierać swój organizm? Optymalną długością snu, która sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu organizmu dla osób dorosłych, jest 7 do 9 godzin. 

Przeczytaj również:
Jak sen wpływa na fizjologię organizmu?
Otyłość jako niezależny czynnik ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19

Źródła: 

  • Krajewska O., Skrypnik K., Kręgielska-Narożna K., Suliburska J., Bogdański P., Wpływ długości i jakości snu na parametry antropometryczne, metaboliczne i ogólny stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017, tom 8, nr 2, 47-54. 
  • Leproult R., Van Cauter E., Role of sleep and sleep loss in hormonal release and metabolism. Endocr Dev. 2010, strony 17:11-21. 
  • Shan Z Ma H., Xie M., Yan P., Guo Y., Bao W., Rong Y., Jackson C.L., Hu F.B., Liu L., Sleep duration and risk of type 2 diabetes: a meta-analysis of prospective studies. Diabetes Care. 2015, s. 38(3):529-37. 
  • Chaput J.P., McNeil J., Despres J.P., Bouchard C., Tremblay A., Short sleep duration as a risk factor for the development of the metabolic syndrome in adults. Prev Med . 2013, strony 57: 872-7. 
  • Grandner M.A., Schopfer E.A., Sands-Lincoln M., Jackson N., Malhotra A., Relationship between sleep duration and body mass index depends on age. Obesity (Silver Spring). 2015 Dec;23(12):2491-8.

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników

Jak leczyć chroniczne zmęczenie?

Przede wszystkim powinna Pani udać się do lekarza rodzinnego w celu zdiagnozowania albo wyeliminowania chorób, których objawem mogłoby być chroniczne…

Zobacz więcej

Zostaw komentarz

kobieta śpi

Produkty na zdrowy sen

Czytaj także
15 października 2021 mgr Manuela Ciuba
06 października 2021 mgr farm. Joanna Dąbska-Zylka
28 września 2021 dr n. med. Daniel Śliż
08 września 2021 Agata Kleszcz
Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)