Wysiłek a ciąża – czy to bezpieczne?

Jeżeli byłaś aktywna przed zajściem w ciążę, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby tę aktywność kontynuować. Oczywiście pod warunkiem, że nie są to sporty ekstremalne bądź niosące za sobą duże ryzyko urazu. Jeżeli natomiast do tej pory aktywność fizyczna nie była Twoją ulubioną formą spędzania czasu, jest to bardzo odpowiedni moment, żeby to zmienić.

Możesz zdecydować się na zajęcia specjalnie dedykowane kobietom w ciąży lub w miarę możliwości kontynuować formy ruchu preferowane przed ciążą. Możesz wybrać zajęcia grupowe bądź indywidualną pracę z trenerem lub fizjoterapeutą. Możesz spędzać aktywnie czas na świeżym powietrzu, pływalni, sali treningowej lub siłowni. Możliwości jest naprawdę sporo.

Co zyskujesz ćwicząc w ciąży

Dlaczego w ciąży aktywność fizyczna ma takie znaczenie? Odpowiednio dobrane i bezpieczne formy ruchu mają nieoceniony wpływ zarówno na przyszłą mamę, jak i rosnącego w jej brzuchu malucha. Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na przebieg całej ciąży, moment porodu. Może przyczynić się do szybszego odzyskania sprawności fizycznej po porodzie i mieć wpływ na łagodniejszy przebieg połogu.

U ćwiczących przyszłych mam rzadziej obserwuje się występowanie otyłości ciążowej oraz stanów patologicznych takich jak poród przedwczesny, przenoszenie ciąży czy nieprawidłowe ułożenie płodu. Badania pokazują, że dzięki utrzymaniu umiarkowanej aktywności fizycznej zmniejsza się ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Ćwiczenia mogą przyczynić się do zmniejszenia dolegliwości pojawiających się w ciąży. Poprawia się perystaltyka jelit, co zapobiega lub zmniejsza zaparcia. Ruch zapobiega opuchliźnie i obrzękom albo zmniejsza ich nasilenie, a także poprawia jakość snu.

Ciąża, a właściwie rosnący brzuch, mają wpływ na zmianę postawy ciała przyszłej mamy. Ćwicząc, wzmacniamy mięśnie, poprawiamy ich elastyczność, dzięki czemu zmiana ustawienia kręgosłupa związana z przeniesieniem środka ciężkości może być mniej uciążliwa. Dolegliwości bólowe kręgosłupa mogą być mniejsze lub nie pojawić się wcale.

Podczas ćwiczeń fizycznych nienarodzone jeszcze dziecko jest lepiej dotlenione, co sprzyja jego prawidłowemu rozwojowi. Dzieciom ćwiczących mam przyznawana zostaje wyższa punktacja Apgar w odniesieniu do dzieci kobiet nieaktywnych fizycznie. Aktywność fizyczna matki może mieć także wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia otyłości u dzieci w przyszłości. Mama, która jest w ruchu, stymuluje układ przedsionkowy i czucie głębokie nienarodzonego dziecka.

Ćwiczenia a poród

Nie należy zapominać, że ćwiczenia to także forma przygotowania do aktywnego porodu. Gdy ćwiczysz, zwiększasz swoją wydolność i tolerancję wysiłkową. Poprawiasz ogólną sprawność fizyczną i świadomość ciała. Ułatwia to odnajdywanie pozycji łagodzących ból, a przyjmowanie pozycji wertykalnych nie wymaga aż takiego wysiłku. Połączenie tego z treningiem dna miednicy i pracą nad świadomym oddechem, zwiększa szansę na ochronę krocza podczas porodu.

Na co zwrócić uwagę?

Co robić jeżeli ciąża jest zagrożona i wiąże się z koniecznością leżenia lub oszczędnym trybem życia? Warto w takiej sytuacji porozmawiać z osobą prowadzącą ciążę i uzyskać zgodę na wykonywanie prostych ćwiczeń takich jak np. ćwiczenia krążeniowe, ćwiczenia oddechowe, czy ćwiczenia mięśni dna miednicy, które można wykonywać na leżąco. Taka aktywność może pomóc się rozluźnić i zmniejszyć stres.

Nawet jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, przed rozpoczęciem aktywności fizycznej skonsultuj się z lekarzem prowadzącym. Jeżeli nie istnieją żadne przeciwwskazania do podjęcia aktywności fizycznej w ciąży, odpowiednio dobrane ćwiczenia będą tylko korzyścią dla Ciebie i dziecka. Ważne jest też, abyś w czasie ciąży wsłuchiwała się w swoje ciało i nie robiła nic przeciwko niemu. Na co innego pozwoli Ci ono w pierwszych, a na co innego w ostatnich tygodniach ciąży.