Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Beauty Week
X - Nowości
X - Męska strefa
X - Produkty z gratisem
X - Niezbędnik majówkowy
14

Czym jest Metoda Dobrego Startu?

Słuchaj artykułu

Każdy rodzic pragnie jak najlepszego startu w życie dla swojej pociechy. Aby tak się stało, trzeba ją do tego odpowiednio przygotować i stale wspierać, kładąc szczególny nacisk na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka. Z myślą o różnych trudnościach, jakie przejawiają dzieci w wieku szkolnym i nie tylko została stworzona Metoda Dobrego Startu, której autorką jest psycholog kliniczny, profesor dr hab. Marta Bogdanowicz. Co warto wiedzieć o tej metodzie i dlaczego warto z niej skorzystać? 

Czym jest Metoda Dobrego Startu?

Skąd się wzięła Metoda Dobrego Startu (MDS)? 

Metoda Dobrego Startu powstała w latach 60. XX wieku. Pierwowzorem MDS była inna metoda, mająca swoje początki w latach 40. we Francji – metoda Le Bon Depart, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza dobry wyjazd, start. Już sama nazwa metody miała zwracać uwagę, że jest ona przeznaczona dla najmłodszych, którzy niebawem rozpoczną naukę szkolną, w tym czytanie i pisanie, które nierzadko sprawia dzieciom sporo trudności. Le Bon Depart została szybko uznana przez specjalistów i od tego czasu jest stale w użyciu we Francji i u jej sąsiadów, m.in. w Szwajcarii. Metoda ta jest głównie stosowana w przedszkolach, ośrodkach rehabilitacyjnych i placówkach specjalnych. W Polsce MDS została opracowana przez Martę Bogdanowicz, która stworzyła własną wersję odpowiednika metody Le Bon Depart. Obecnie w Polsce Metoda Dobrego Startu jest powszechnie stosowana w przedszkolach, ośrodkach specjalistycznych, szkołach podstawowych (w klasach I-III), a także w ośrodkach dla dzieci z niepełnosprawnością.


Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Założenia MDS 

Jak każda metoda, również Metoda Dobrego Startu ma swoje założenia. Jej głównym celem jest wspieranie rozwoju psychomotorycznego dziecka, wykorzystując do tego zabawę i symbole graficzne aktywizujące zmysły. Daje to możliwość szybkiego rozwoju funkcji mających ogromne znaczenie dla nauki czytania i pisania, czyli funkcje ruchowe, słuchowo-językowe czy wzrokowo-przestrzenne. Co więcej, MDS zmusza wszystkie te funkcje do wspólnego działania. Innym założeniem metody Marty Bogdanowicz jest praca nad schematycznością ciała, lateralizacją (stronność – przewaga lepszej połowy ciała).

Na czym bazuje Metoda Dobrego Startu? 

Istnieją trzy stałe elementy MDS: 

  • wzrokowy – znaki graficzne, figury geometryczne, wzory, wzory zbliżone wizualnie do liter, znaki matematyczne, 
  • ruchowy (motoryczny) – ćwiczenia ruchowo-słuchowe, ruchowe, ruchowo-wzrokowe, wykonywane np. w trakcie słuchania piosenek, 
  • słuchowy – wiersze, piosenki, wyrazy. 

Dla kogo MDS? 

Metodę Dobrego Startu stosuje się dla szerokiej grupy wiekowej. Z powodzeniem jest wykorzystywana w pracy z dziećmi 2-letnimi (warunkiem jest ich prawidłowy rozwój), ale także z dziećmi starszymi, które niedługo rozpoczną naukę szkolną lub już ją rozpoczęły, a ich rozwój nie przebiega prawidłowo. Dla dzieci rozwijających się dobrze Metoda Dobrego Startu jest świetnym przygotowaniem do nauki czytania, pisania, a także nauki cyfr i liter. Na ogół określa się, że odbiorcami MDS są dzieci w przedziale wiekowym 2-10 lat. W wielu placówkach metodę tę wykorzystuje się jako program profilaktyczny, zapobiegający niepowodzeniom szkolnym (pomaga w postawieniu wczesnych diagnoz, a co za tym idzie szybkiej terapii). Efekty MDS są oceniane poprzez Skalę Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu, a także przez Skalę Ryzyka Dysleksji. 

Warianty Metody Dobrego Startu 

Na przestrzeni lat stosowania MDS wyróżniono jej trzy warianty: 

  • I – Łatwe wzory, piosenki, wierszyki – przeznaczone dla dzieci od 2. roku życia, a także dla dzieci starszych, które rozwijają się nieharmonijnie, 
  • II – Piosenki, wierszyki, wzory literopodobne – przeznaczone dla dzieci starszych, szczególnie tych z ryzykiem dysleksji, ale również z opóźnieniem pod względem ruchowym i nie tylko; ponadto dla dzieci, które znajdują się w fazie przygotowawczej do czytania i pisania. Wariant ten ma na celu wspomaganie rozwoju i profilaktykę niepowodzeń szkolnych; 
  • III – Piosenki lub wierszyki, wzory matematyczne, litery – przeznaczone dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, szczególnie tych, którzy przejawiają trudności w nauce czytania i pisania, z ryzykiem dysleksji i ze zdiagnozowaną dysleksją rozwojową. 

Każdy wariant zawiera specjalnie opracowany program zajęć. 

Metoda Dobrego Startu – ćwiczenia 

W trakcie prowadzenia zajęć wyróżnia się kilka części: 

  • I – ćwiczenia wprowadzające, 
  • II – ćwiczenia właściwe (ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia ruchowo-słuchowe, ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe), 
  • III – ćwiczenia końcowe. 

Warto zaznaczyć, że zajęcia prowadzone przy pomocy Metody Dobrego Startu są bardzo atrakcyjne dla dzieci, a to za sprawą różnorodności i zmienności ćwiczeń, podczas których dzieci są aktywne i mogą działać spontanicznie.  

Efekty stosowania Metody Dobrego Startu 

Praca Metodą Dobrego Startu trwa cały rok szkolny, pod koniec którego sprawdza się postępy dzieci. W wielu podsumowaniach nauczyciele i pedagodzy stwierdzają rozwój analizatorów słuchowych, wzrokowych, lepszą orientację przestrzenną, a także znaczną poprawę w zakresie motoryki. 

Metoda Dobrego Startu jest z powodzeniem wykorzystywana od 60 lat i przynosi prawdziwe efekty. Dzięki MDS dzieci z trudnościami szybko wychodzą na prostą i z łatwością mogą sprostać wyzwaniom, które czekają na nie w szkole i w życiu codziennym. 


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła: 

  1. M.Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu, Warszawa, WSiP, wyd. I (1999), 
  2. M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,   
  3. M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1997.
Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę