Układ immunologiczny dziecka

Większość rodziców w pierwszych latach życia dziecka zastanawia się, kiedy jego pociecha przestanie chorować? Niestety, układ odpornościowy kształtuje się w pierwszych dwunastu latach życia, aby w końcu nabrać pełnej zdolności obronnej organizmu. Dziecko chodzące do żłobka czy przedszkola jest bardziej narażone na zachorowanie, ze względu na częstą styczność z obcymi bakteriami oraz wirusami. Ponadto stres związany z rozłąką z rodzicami także niekorzystnie wpływa na zakażenia. Dlatego średnia ilość zachorowań to ok. 6–8 infekcji z gorączką u dzieci do 12 r.ż. w ciągu roku. Natomiast, gdy zdarza się to częściej albo dziecko łapie coś poważniejszego, jak np. zapalenie oskrzeli, a potem płuc, warto skonsultować się z lekarzem w celu poznania przyczyny złego stanu zdrowia dziecka.

Domowe sposoby na odporność u dzieci

Aby wzmocnić odporność u dziecka, należy odpowiednio przygotować je do jesienno-zimowej aury. Rodzice powinien zadbać, aby dziecko przede wszystkim:

  • Przyjmowało regularnie płyny – drogi oddechowe będą nawilżone, dzięki czemu bakterie i wirusy trudniej przenikają do organizmu. Najlepsza jest woda niskozmineralizowana albo herbata, np. owocowa z dodatkiem miodu, cytryny, soku z malin (dodanych do ostudzonego wywaru). Sprawdzą się również zdrowe i pełne witamin świeżo wyciśnięte soki owocowe lub warzywne.
  • Jadło zdrowo – urozmaicona dieta dostarcza składniki odżywcze, witaminy oraz składniki mineralne niezbędne do codziennego funkcjonowania. W jadłospisie nie może zabraknąć pełnych ziaren, porcji białka w postaci białego mięsa, ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw, owoców, nasion, orzechów i olejów roślinnych.
  • Nie przegrzewało się – powinno być ubrane ciepło, ale nie może się pocić. Sprytnym sposobem jest ubiór na tzw. „cebulkę”, ponieważ dziecko na pewno nie zmarznie, a gdy będzie mu za gorąco – może coś zdjąć. U mniejszych dzieci warto mieć ze sobą coś na głowę, w razie silnego wiatru. Należy pamiętać także o odpowiednim obuwiu, aby dziecku było ciepło i sucho w stopy. Większe dziecko warto zapytać co jakiś czas, czy nie jest mu zimno lub za ciepło.
  • Posiadało stały rytm dnia, aby mogło regularnie jeść i odpoczywać.
  • Przebywało w pomieszczeniach z temperaturą ok. 19-22⁰C. Należy pamiętać o regularnym wietrzeniu mieszkania, szczególnie po i przed snem oraz nawilżaniu powietrza, używając mokrych ręczników, elektrycznych nawilżaczy z dodatkiem olejku eterycznego.
  • Codziennie wychodziło na zewnątrz, przynajmniej na godzinę dziennie. Jeśli pozwala na to pogoda, warto wybrać się na plac zabaw, spacer czy rower.
  • Regularnie spożywało miód. Jest on dobrym środkiem na budowanie odporności. Korzystnie wpływa na pracę mózgu, serca, wątroby i żołądka. Ma również właściwości antyseptyczne i bakteriobójcze, dzięki temu uzupełnia proces hartowania.

W przypadku wystąpienia infekcji warto przygotować własny syrop cebulowo-czosnkowy, który wspomaga leczenie przeziębienia u dzieci i dorosłych.

Co możemy znaleźć w aptece?

Przed podaniem czegokolwiek dziecku należy skonsultować się z pediatrą. W aptece dostępną są różne preparaty wzmacniające odporność u dzieci, jednak ich stosowanie musi być odpowiednio dopasowane do zdrowia i potrzeb dziecka. Należą do nich:

  • preparaty zawierające kwasy omega-3, w tym głównie DHA (dokozaheksaenowy) i EPA (eikozapentaenowy) pozyskiwany z ryb oraz alg morskich Wspierają one układ odpornościowy i pomagają w walce z infekcjami, zwalczają stany zapalne. Zalecana dawka dla niemowląt i maluchów do 2. roku życia wynosi co najmniej 100 mg DHA na dobę. W przypadku starszych dzieci zaleca się zwiększenie dziennego spożycia DHA nawet do około 250 mg.
  • witamina D3 – pobudza do pracy limfocyty T, które odpowiadają za zwalczanie bakterii i wirusów, a tym samym wzmacniając nasz układ odpornościowy. Dawka dla niemowląt, które nie ukończyły jeszcze 6. miesiąca życia wynosi 400 IU dziennie, natomiast rocznym malcom zaleca się przyjmowanie od 400 do 600 IU witaminy D na dobę. Dla dzieci i młodzieży od 2. do 18. roku życia zalecane dawki dzienne wit. D wahają się od 600 do 1000 j.m.
  • probiotyki, czyli tak zwane “dobre bakterie” dla naszych jelit (Lactobacillus rhamnosus GG czy Saccharomyces boulardii). Dzięki wzmacnianiu nabłonka jelit i jego uszczelnianiu nie pozwalają na przedostanie się “złych bakterii” czy wirusów do krwi. W rezultacie chronią organizm przed zakażeniem. Są to preparaty, które należy przyjmować kilka miesięcy, aby efekty były korzystne i odczuwalne.
  • doustne szczepionki uodparniające na receptę, które w swoim składzie zawierają cząsteczki bakterii wywołujących chorobę. Organizm dziecka wytwarzając na nie odporność staje się silniejszy i rzadziej przechodzi infekcje. Warunkiem rozpoczęcia takiej kuracji jest idealny stan zdrowia dziecka.

Dla każdego rodzica zdrowie dziecka jest najważniejsze. Dlatego pamiętajmy, że wzmacnianie odporności dziecka oprócz zbilansowanej diety oraz uzupełniania niedoborów cennych składników odżywczych to długofalowy i złożony proces. Należy pamiętać o codziennych, zdrowych nawykach, aby w okresie osłabionej odporności organizm naszego dziecka był silny i gotowy do walki z wirusami i bakteriami.