1
20 kwietnia 2020

Koronawirus – jak rozmawiać z dziećmi i wspierać je w czasie epidemii?

Koronawirus to temat, o którym słyszała większość dzieci, dlatego nie wolno go unikać i bagatelizować. Należy wytłumaczyć dziecku, co się dzieje i sprostować nieprawdziwe informacje. Włączmy dziecko w codzienne obowiązki i spędźmy czas razem, np. grając w planszówki czy gotując.

Sytuacja związana z epidemią koronawirusa dotyka nas wszystkich. Dzieci, tak samo jak osoby dorosłe, doświadczają zmian zachodzących w dotychczasowej codzienności: przestają uczęszczać do szkoły i przedszkola, nie wolno im odwiedzać ukochanych dziadków, nie mogą wychodzić na podwórko i bawić się z przyjaciółmi. Zmiany te są dla nich trudne i nie do końca zrozumiałe. Towarzyszy im niepokój o siebie i bliskich.  

W związku z zaistniałą sytuacją mogą doświadczać wielu różnych emocji, takich jak: niepewność, lęk, stres, smutek, tęsknota, złość, frustracja lub ciekawość i podekscytowanie. Nie każde dziecko w jednakowym stopniu odczuwa niepokój związany z epidemią, ale wszystkie potrzebują uwagi i poczucia bezpieczeństwa. Jak zatem rozmawiać z nimi o koronawirusie? Co zrobić, aby okazać im wsparcie i pomóc w radzeniu sobie z nieprzyjemnymi uczuciami? 

  • Nie bój się rozmawiać o koronawirusie. Większość dzieci słyszała o epidemii, dlatego nie unikaj tego tematu i nie udawaj, że nic się nie dzieje. Dziecko widzi twoją niepewność i zdenerwowanie. Spróbuj wyjaśnić mu obecną sytuację oraz opowiedzieć o emocjach, które mogą jej towarzyszyć.  
  • Sprawdź, co twoje dziecko wie na temat koronawirusa. Przekaż mu kilka faktów dostosowanych do jego wieku i rozpraw się z mitami i nieprawdziwymi informacjami. Wiedza, którą przekazujesz, powinna pochodzić ze sprawdzonych źródeł takich jak Ministerstwo Zdrowia, Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) lub Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Nie zasypuj dziecka wiadomościami oraz ogranicz mu dostęp do telewizji i internetu (nadmiar informacji może zwiększyć poczucie zagrożenia).  
  • Podczas rozmowy zachowaj spokój i opanowanie. Lęk, którego doświadczasz, nie musi być lękiem twojego dziecka. Bądź szczery i rzeczowy. Nie wstydź się przyznać, że nie znasz odpowiedzi na wszystkie pytania. Zapewnij dziecko, że w razie potrzeby postarasz się uzupełnić brakującą wiedzę.   
  • Nie zmuszaj dziecka do zwierzania się i opowiadania o swoich emocjach. Bądź otwarty i gotowy do rozmowy oraz udzielenia odpowiedzi na zadawane przez nie pytania.  
  • Pozwól dziecku wyrażać swoje obawy. Nie lekceważ ich i nie bagatelizuj. Nie mów, że „wszystko będzie dobrze”. Nie składaj obietnic, których być może nie będziesz mógł dotrzymać.  
  • Podziel się z dzieckiem swoim doświadczeniem. Opowiedz o tym, jak radzisz sobie z lękiem i stresem.  
  • Wytłumacz, że przestrzegając zasad higieny, można zapobiec infekcji. Zapewnij, że w przypadku dzieci choroba wywołana koronawirusem przeważnie ma łagodny przebieg. Podkreśl, że lekarze i naukowcy intensywnie pracują nad wynalezieniem lekarstwa i szczepionki i robią wszystko, aby ograniczyć liczbę zachorowań.  
  • Zadbaj o codzienną rutynę i ustal nowy plan dnia. Przestrzegaj stałej godziny pobudki, posiłków, nauki i zabawy. Postaraj się, aby dziecko nie spędzało całego dnia przed komputerem lub telewizorem. Zaangażuj je w obowiązki domowe. Zaproponuj wspólną aktywność, która pozwoli wam cieszyć się swoim towarzystwem i zachować dobry nastrój (np. grę w planszówki, czytanie książek, gotowanie lub pieczenie).   
  • Naucz dziecko zdrowych i bezpiecznych nawyków. Wytłumacz, co może zrobić, aby zminimalizować ryzyko infekcji. Opowiedz o profilaktyce i przestrzeganiu zasad higieny. Wyjaśnij konieczność częstego mycia rąk i noszenia maseczki, zasłaniania łokciem buzi w trakcie kaszlu lub kichania oraz niewychodzenia z domu. Podkreśl, że działania te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa jemu i innym ludziom. 
  • Zadbaj o to, aby dziecko miało kontakt z osobami, z którymi nie może spotykać się w czasie trwania epidemii. Zadzwońcie do nich lub porozmawiajcie za pomocą aplikacji, które służą do zdalnej komunikacji, np. WhatsApp, Messenger lub Skype. 
  • Zadbaj o siebie. Aby dobrze wspierać dziecko, musisz zadbać o swoje potrzeby i emocje. Znajdź czas na relaks i spróbuj oderwać myśli od codziennych zmartwień. W tym celu możesz poczytać książkę, obejrzeć film lub serial, ułożyć puzzle, pokolorować antystresową kolorowankę lub ćwiczyć jogę.

Pamiętaj! Nie przekładaj swoich emocji na dziecko i nie sugeruj, że powinno odczuwać lęk. Zadbaj o jego emocje i poczucie bezpieczeństwa. Pokaż, że wszystko masz pod kontrolą i wiesz co robić.  W razie potrzeby skorzystaj ze wsparcia psychologicznego.  

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników

Szczepienie przeciwko COVID-19 a przeciwko grypie – które najpierw?

Rekomendacje Zespołu Ekspertów, bazujące na wytycznych kilku krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych, dopuszczają jednoczesne szczepienie przeciwko grypie i COVID-19. Warunkiem…

Zobacz więcej

Darmowe szczepienie przeciw grypie – kogo dotyczy?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie metody zapobiegania grypie w sezonie 2021/2022 bezpłatne szczepienia przysługują: osobom zatrudnionym w podmiocie…

Zobacz więcej

Dawka szczepionki przypominająca a dodatkowa – jaka jest różnica?

  Dawka przypominająca rekomendowana jest u osób powyżej 50. roku życia oraz pracowników ochrony zdrowia, którzy mają bezpośredni kontakt z…

Zobacz więcej

Przeterminowane leki – czy można je bezpiecznie przyjąć?

Producenci leków określają termin ważności leku jako czas, w którym dany preparat wykazuje 100% skuteczności oraz bezpieczeństwo stosowania. Po upływie…

Zobacz więcej

Test antygenowy – czy warto go wykonać po kontakcie z osobą z objawami COVID-19?

Wskazane przez Pana objawy u osoby z poczekalni mogą, ale nie muszą wskazywać na jej zakażenie wirusem SARS-CoV-2. Ponadto został…

Zobacz więcej

Jak odróżnić muchomora sromotnikowego od kani?

Muchomor sromotnikowy odpowiada za najczęstsze zatrucia grzybami w Polsce. Jest to bardzo niebezpieczny grzyb, który tak jak Pani wspomniała, może…

Zobacz więcej

Szczepienie na COVID-19 dostępne dla wszystkich

W ramach Narodowego Programu Szczepień do 10 maja 2021 wszyscy Polacy powyżej 18 roku życia powinni mieć wystawione e-skierowania, które…

Zobacz więcej

Niewykorzystana szczepionka a kolejność według Programu Szczepień

We wtorek 21 kwietnia 2021 roku została opublikowana aktualizacja rozporządzenia, które określa nakazy, zakazy i ograniczenia związane z występowaniem stanu…

Zobacz więcej

Zostaw komentarz

Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)