Mózgowe porażenie dziecięce – przyczyny, objawy, terapia
Mózgowe porażenie dziecięce (potocznie nazywane MPD) nie jest jednostką chorobową i nie można na nie zachorować. Jest to zespół wielu zaburzeń, powstałych w wynik uszkodzenia mózgu, które u każdej osoby przejawiają się na różne sposoby. Więcej informacji na temat mózgowego porażenia dziecięcego znajdziecie w poniższym artykule.
Czym jest mózgowe porażenie dziecięce?
Mózgowe porażenie dziecięce zostało po raz pierwszy opisane przez dr. Little’a, angielskiego ortopedę. W opisie schorzenia uwzględnił on zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN) i problemy, jakie miały miejsce podczas porodu. Stąd też możemy się spotkać z określeniem mózgowego porażenia dziecięcego jako zespołem Little’a.
Po raz pierwszy w historii termin mózgowe porażenie dziecięce został użyty w 1888 roku przez Oslera. Istnieje wiele zbliżonych do siebie definicji MPD, które zgodnie twierdzą, że mózgowe porażenie dziecięce to zespół wielu różnorodnych objawów zaburzeń, związanych z napięciem mięśniowym i ruchem, powstałych na skutek uszkodzeń mózgu w trakcie porodu lub w okresie okołoporodowym.
Przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego
Uszkodzenia mózgu niosą ze sobą wiele przykrych skutków, które są zależne od miejsca i rozległości uszkodzenia. Nie ma dwóch takich samych przypadków MPD.
Główne przyczyny zespołu Little’a:
- niedotlenienie dziecka podczas porodu,
- uszkodzenia neuronu ruchowego,
- procesy zapalne,
- wylewy śródczaszkowe,
- hiperbilirubinemia – zbyt duże stężenie bilirubiny we krwi,
- wcześniactwo,
- czynniki wpływające na dziecko w życiu płodowym – choroby matki, urazy brzucha, wypadki (np. samochodowe), leki i substancje toksyczne, używki, zaburzenia metaboliczne,
- czynniki oddziałujące po urodzeniu dziecka – niedotlenienie po urodzeniu, zapalenie opon mózgowych, urazy mózgu, silna żółtaczka noworodkowa.
Spośród wyżej wymienionych, najczęstszą przyczyną mózgowego porażenia dziecięcego są krwawienia śródczaszkowe, niedokrwienie i niedotlenienie mózgu.
Na przestrzeni lat i dokładnych obserwacji, stworzono klasyfikację mózgowego porażenia dziecięcego, w których uwzględniono między innymi, miejsce występujących niedowładów i rodzaj napięcia mięśniowego.
Klasyfikacja według Ingrama
Postacie mózgowego porażenia dziecięcego | Charakterystyka |
Porażenie kurczowe połowicze |
|
Obustronne porażenie kurczowe |
|
Obustronne porażenie połowicze |
|
Postać móżdżkowa (ataktyczna) |
|
Postać pozapiramidowa |
|
Inną, dość prostą klasyfikacją jest ta, stworzona przez Wyszyńską (1987), zgodnie z zakresem i umiejscowieniem porażenia:
- monoplegia – porażona jest tylko jedna kończyna górna lub dolna,
- hemiplegia – porażenie obu kończyn (ręki i nogi) po tej samej stronie ciała,
- triplegia – porażone są trzy kończyny,
- diplegia – obustronny symetryczny niedowład (zazwyczaj dotyczy kończyn dolnych),
- paraplegia – porażenie tylko kończyn dolnych,
- quadriplegia – porażone są wszystkie kończyny w różnym stopniu.
Jakie są pierwsze objawy mózgowego porażenia dziecięcego?
Noworodki narażone na ryzyko ciążowo-porodowe są ściśle obserwowane przez lekarzy, ponieważ już w pierwszych dniach życia mogą ujawnić się nieprawidłowości rozwojowe. Należą do nich:
- reakcje kurczowe grup mięśniowych,
- drżenie kończyn,
- asymetria ciała i ułożenia kończyn,
- kręcz szyi – przymusowe ustawianie głowy w przechyleniu do boku, z jednoczesnym skrętem jej w przeciwnym kierunku,
- odruchy patologiczne,
- krzyżowanie kończyn dolnych, przywiedzeniowe ustawienie bioder i zgięciowe kolan,
- przetrwałe odruchy fizjologiczne,
- przykurcze.
Inne objawy pomocnicze, jakie można obserwować przy stawianiu diagnozy MPD to:
- brak reakcji lub nadmierna reakcja na bodźce,
- zaburzenia czucia,
- nieskoordynowane ruchy gałek ocznych,
- trudności w połykaniu,
- odgięciowe ułożenie noworodka.
Funkcjonowanie dzieci i osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym
Nie sposób opisać jednoznacznie, jak funkcjonują dzieci i dorosłe osoby z MPD. Dzieje się tak, ponieważ każdy przypadek jest inny i przedstawia charakterystyczne dla siebie cechy, w zależności od uszkodzeń. Osoby dotknięte mózgowym porażeniem przejawiają zaburzenia ruchowe w różnym stopniu, którym towarzyszą dodatkowe dysfunkcje. To od stopnia uszkodzenia centralnego układu nerwowego zależy zakres ruchomości pacjenta. Obrazuje to tabela z klasyfikacją stworzoną przez Katarzynę Kubanek, na podstawie Zabłockiego (1998).
Postacie mózgowego porażenia dziecięcego | Charakterystyka funkcjonowania dziecka |
Spastyczna | Postać spastyczna wynika z uszkodzenia układu piramidowego:
|
Ataktyczna | Postać ataktyczna spowodowana jest uszkodzeniem układu przedsionkowo-móżdżkowego:
|
Atetotyczna | Postać atetotyczna wynika z uszkodzenia układu pozapiramidowego.
|
Porażenie kurczowe połowicze |
Z czasem mogą pojawić się: padaczka, zaburzenia mowy, a także zaburzony wzrost porażonych kończyn. |
Porażenie połowicze |
|
Pozapiramidowa |
Może też pojawić się:
|
Zaburzenia mowy występujące u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Według badań 50% przypadków pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym towarzyszą zaburzenia mowy. Ma to ścisły związek z uszkodzonymi strukturami mózgowymi, odpowiadającymi za ruchomość narządów artykulacyjnych. Zaburzenia te dotyczą zarówno napięcia mięśni twarzy, jak i nieprawidłowej pracy podniebienia miękkiego, krtani, języka czy gardła. W zależności od rodzaju nieprawidłowości są one mniej lub bardziej widoczne i przyczyniają się do powstania problemów, które następują wraz z rozwojem dziecka. Mogą ujawnić się pod postacią zaburzeń połykania, żucia, ssania czy gryzienia.
Mowa dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w dużej mierze zależy także od stopnia niepełnosprawności umysłowej. Nawet jeśli narządy mowne nie uległy uszkodzeniom (np. w postaci paraliżu języka lub warg), to na rozwój mowy będzie miał ogromny wpływ uszkodzony np. narząd słuchu. U mówiących dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym zauważa się:
- mały zasób słownictwa czynnego i biernego,
- zaburzenia rozumienia,
- nieprawidłową motorykę narządów artykulacyjnych,
- zaburzenia ekspresji słownej,
- zaburzony sens wypowiedzi.
Co uwzględnia terapia logopedyczna dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym?
U dzieci z MPD, posługujących się mową, przede wszystkim usprawnia się:
- oddech,
- pracę narządów artykulacyjnych,
- fonację,
- połykanie, ssanie, żucie,
- synchronizację oddechowo-fonacyjno-artykulacyjną,
- obniżenie napięcia mięśniowego.
Zaś u dzieci, u których mowa się nie wykształciła, zadaniem logopedy jest między innymi wprowadzenie komunikacji zastępczej (alternatywnej), opartej np. na symbolach PCS (Picture Communication Symbols) czy symbolach trójwymiarowych (w przypadku dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną).
Mózgowe porażenie dziecięce jest ogromnym wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i całego zespołu terapeutycznego. Warto pamiętać, że wspólnymi siłami i wysiłkiem można wiele zdziałać!
Źródła:
- Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej, katarzyna Kubanek, [w:] Neurologopedia w teorii i praktyce, Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, J. Skibska, D. Larysz, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej,
- Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza Impuls, kraków 2005,
- Podstawy neurologopedii, pod red. T. gałkowskiego, E. Szeląg i G. Jastrzębowskiej, Opole 2005,
- Logopedia, Irena Styczek, PWN, 1983,
- Mózgowe porażenie dziecięce, Michałowicz M., [w:] „Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy”, red. H. Mierzejewska, M. Przybysz – Piwkowa, Warszawa, 1997.
Witam czy jest tu jakąś mama która ma taki sam problem z chodzeniem dziecka na palchac. Syn obecnie ma rok i 7 miesięcy i cały czas od kad zaczol chodzić chodzi na palcach
Tak, poradnia psychologiczno pedagogiczna
Pani Patrycjo, moja córka przy dzieciecym porażeniu mózgowym, również gdy miała blisko 2 latka zaczęła chodzić tylko na palcach. U nas rehabilitacja trwała 13lat, aby córka stawiała pełne stopy. Dużo cierpliwości życzę