Libido zmienia się naturalnie w ciągu cyklu miesięcznego

Cykl miesięczny regulowany jest przez wiele hormonów, głównie estrogenów. W czasie trwania cyklu zauważono dwa okresy wzrostu libido i wzmożonej aktywności seksualnej kobiet. Pierwszy dotyczy tzw. dni płodnych przypadających szczególnie na czas owulacji, gdy stężenie estrogenów jest bardzo wysokie. Drugi przypada natomiast na kilka dni przed miesiączką, kiedy obserwuje się wyższy poziom testosteronu.

Kiedy libido spada?

Popęd seksualny u kobiet może być okresowo lub stale osłabiony przez różne zaburzenia. Liczne opracowania naukowe wykazują, że nawet u 9-43% kobiet w różnym wieku mogą występować zaburzenia seksualne. Czynniki, które mogą powodować spadek libido u kobiet to:

  • obecność chorób przewlekłych (np. cukrzyca)
  • występowanie depresji
  • narażenie na długotrwały stres
  • przyjmowania niektórych leków
  • stosowanie używek
  • zaburzone postawy partnerskie
  • zaburzenia hormonalne (np. niedoczynność tarczycy, hiperprolaktynemia, zespół policystycznych jajników)
  • ciąża i połóg
  • laktacja i karmienie piersią
  • okres pre-menopauzy oraz menopauza
  • niezrównoważona dieta

Jakie hormony mają wpływ na libido?

Hormony stanowią główną oś regulującą zachowanie prawidłowych funkcji seksualnych. Do najważniejszych hormonów należą:

Estrogeny – to grupa hormonów płciowych, do której zaliczane są trzy podobne hormony: estradiol, estriol i estron. Są to tzw. hormony steroidowe, które są produkowane na bazie cholesterolu. Synteza estrogenów odbywa się głównie w jajnikach, a w niewielkim stopniu również w innych tkankach takich jak łożysko, mózg czy komórki tkanki tłuszczowej. Estrogeny są odpowiedzialne za kształtowanie się sylwetki u kobiet oraz wpływają na odbiór bodźców seksualnych.

Testosteron – to główny, naturalny androgen, kojarzony raczej jako typowo męski hormon płciowy. Jednak testosteron jest produkowany również w organizmie kobiety. Ma za zadanie utrzymanie organizmu w dobrej kondycji fizycznej oraz seksualnej, wpływając na podniecenie i pożądanie.

Prolaktyna – jest hormonem syntezowanym przez przysadkę mózgową. Odpowiada on za adaptację organizmu kobiety do ciąży oraz laktacji. Jest to również hormon związany z wyzwalaniem instynktu macierzyńskiego. Częstym zaburzeniem endokrynologicznych występującym u kobiet jest hiperprolaktynemia, czyli bardzo wysokie stężenie prolaktyny we krwi. Może to prowadzić do pojawienia się mlekotoku, niepłodności, zaburzeń cyklu menstruacyjnego lub spadku libido.

Hormony tarczycy – niedoczynność związana ze spadkiem hormonów tarczycy T3 oraz T4 oraz ze wzrostem poziomu TSH, jest obecnie jedną z najczęstszych chorób cywilizacyjnych. Badanie TSH jest pierwszym zaleceniem w diagnostyce niedoczynności tarczycy. Niewiele osób kojarzy zaburzenia tarczycy ze spadkiem libido – jednak ogólny spadek energii, labilne samopoczucie i brak ochoty na seks, może mieć swoje podłoże w zbyt małej ilości hormonów tarczycy.

Naturalne sposoby na walkę z niskim libido!

1. Uprawiaj sport

Wiadomo, że podczas regularnej aktywności fizycznej w organizmie wydzielają się różne hormony. Endorfiny powodują, że jesteśmy bardziej szczęśliwi i zrelaksowani. Dodatkowo dzięki nim spada również poziom stresu, co korzystnie wpływa na nasze libido. Wiele kobiet regularnie uprawia również ćwiczenia siłowe, powodujące wzrost poziomu testosteronu – co jest kolejnym bodźcem powodującym wzrost libido.

2. Zainwestuj w odpowiednio długi sen

Na zaburzenia funkcji seksualnych ma również wpływ brak odpowiedniej ilości snu. Wysypiaj się, minimum 6-8 godzin nieprzerwanego snu korzystnie wpłynie na Twoje libido.

3. Naturalne afrodyzjaki

Wiele substancji występujących naturalnie w pokarmach oraz w postaci przypraw ma działanie wzmacniające libido. Wśród naturalnych afrodyzjaków wymienia się avocado, figi czy banany. Niektóre składniki takie jak imbir, cynamon czy papryczki chili powodują również zwiększony przepływ krwi, co również wzmaga popęd płciowy.

4. Suplementy diety

Niektóre suplementy diety, zawierające w swoim składzie Ashwagandhe, Johimbine czy Niacynę – mogą one pomóc w zmniejszeniu uczucia niepokoju i stresu. Dodatkowo, poprzez naturalne zwiększenie przepływu krwi, rozszerzenie naczyń oraz podniesienie ciśnienia, mogą stymulować wzrost libido.

Pamiętaj! Relaks i dbanie o równowagę organizmu wpływa pozytywnie na kobiece libido!

Oprócz zaburzeń hormonalnych na spadek popędu seksualnego duży wpływ ma współczesny styl życia. Przewlekłe zmęczenie, stresująca praca i brak czasu, destabilizują naturalną harmonię organizmu – co również może powodować spadek libido. Warto więc poświęcić chwilę na relaks. Jeżeli masz ciągłe problemy z obniżonym libido wykonaj również badania. Sprawdź czy podstawowe hormony związane z regulacją hormonalną – estrogen, testosteron, prolaktyna oraz TSH, są w normie.