Przyczyny nietrzymania moczu

Jedną z przyczyn nietrzymania moczu jest przerośnięta prostata, która prowadzi do częstego oddawania jak i nietrzymania moczu. Innymi przyczynami są:

  •   wiek
  •   stosowanie wybranych leków
  •   cukrzyca
  •   zakażenia układu moczowego
  •   neuropatie
  •   choroby układu nerwowego
  •   słabe mięśnie dna miednicy

Ostatnia z wymienionych powyżej przyczyn jest mocno rozpowszechniona wśród kobiet, jako źródło wszelkich dolegliwości. Mimo to, nie należy zapominać, że problem słabych mięśni dna miednicy występuje również u mężczyzn i nierzadko jest tematem tabu. Czynniki, które mają wpływ na ich osłabienie to przede wszystkim:

  •   brak kondycji
  •   częste zaparcia
  •   nadwaga
  •   podnoszenie ciężarów
  •   przewlekły kaszel
  •   przeprowadzone operacje w rejonie pęcherza lub jelit

Niezależnie od wieku mężczyzny, silne mięśnie dna miednicy to korzyść długofalowa. Efekty po przeprowadzonej terapii wzmacniającej zauważą głównie mężczyźni, którzy borykają się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu (np. w trakcie sportu, podczas kichania lub kaszlu). Terapia wskazana jest również dla tych panów, którzy cierpią na naglące nietrzymanie moczu (uczucie pilnej potrzeby częstego oddawania moczu).

Czym dokładnie są mięśnie dna miednicy i jaką rolę pełnią?

Dno miednicy składa się z kilku warstw mięśni i innych tkanek. Przyjmuje formę hamaku i rozpościera się od kości ogonowej aż po kość łonową. Główną rolą mięśni dna miednicy u mężczyzn jest podtrzymanie pęcherza i jelit, a co za tym idzie – kontrola oddawania moczu (tzw. mikcji).

Oprócz tego, mięśnie te wpływają na sprawność seksualną mężczyzny. Przyczyniają się do wzmocnionych erekcji, umiejętności kontrolowania wytrysku, a nawet zwiększenia doznań orgazmu.

Jak wyczuć mięśnie dna miednicy?

Zanim mężczyzna rozpocznie terapię, należy uprzednio zaznajomić się z własną anatomią miednicy. Nauka ta jest prosta i opisana poniżej w kilku krokach:

  1. Usiądź lub połóż się z rozluźnionymi mięśniami ud i pośladków. Aby obserwować mięśnie dna miednicy w trakcie podciągania, można użyć ręcznego lusterka.
  2. Postaraj się ścisnąć pierścień mięśnia wokół odbytu (uczucie zbliżone do wstrzymywania oddawania gazów). Następnie rozluźnij go i ściskaj na zmianę, aby upewnić się, że właściwe mięśnie zostały zlokalizowane. Ważne jest, aby w tym czasie nie ściskać pośladków.
  3. W trakcie oddawania moczu, staraj się powstrzymywać strumień, a następnie ponownie go uruchamiaj. Celem tego ćwiczenia jest odkrycie, które mięśnie wtedy pracują. Co ważne, ćwiczenie te należy wykonywać nie częściej niż raz w tygodniu. Zbyt częste wstrzymywanie strumienia moczu może w przyszłości skutkować nieprawidłowym opróżnianiem pęcherza.
  4. Stań bokiem bez ubrania przed lustrem. Następnie podciągnij mocno swoje mięśnie dna miednicy i zatrzymaj. Twój członek powinien się wciągnąć, a moszna unieść.

Jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Gdy mężczyzna umiejętnie zlokalizuje swoje mięśnie dna miednicy, może przystąpić do terapii. Składa się ona z prostych technik:

  1. Ściśnij i ściągnij jednocześnie mięśnie wokół cewki moczowej i odbytu, a następnie spróbuj je wewnętrznie unieść w górę. Wrażenie „unoszenia” powinno towarzyszyć za każdym razem, gdy ściskasz swoje mięśnie dna miednicy. Tak silnie zaciśnięte, spróbuj utrzymać licząc do 8. Następnie zwolnij je i rozluźnij. Powinieneś mieć wyraźne wrażenie „puszczenia”.
  2. Powtórz krok 1. (ściśnij i unieś), a następnie puść. Pomiędzy każdym uniesieniem mięśni rekomendowana jest 8-sekundowa przerwa. Jeśli pojawi się problem z utrzymaniem zaciśniętych mięśni przez kolejne 8 sekund, utrzymuj je tak długo, jak możesz.
  3. Powtórz ćwiczenia, jednak tym razem od 8 do 12 razy.
  4. Spróbuj powtórzyć trzy zestawy po 8-12 razy, z odpoczynkami pomiędzy nimi.
  5. Tak przygotowaną terapię (trzy zestawy po 8-12 razy uciśnięć) wykonuj codziennie, w różnych pozycjach: leżąc, siedząc i stojąc.

W trakcie wykonywanych ćwiczeń należy pamiętać, aby uda i pośladki nie były zaciskane.

Wzmacnianie mięśni dna miednicy to pierwszy krok w stronę walki z nietrzymaniem moczu

Ciało potrzebuje wielu powtórzeń, aby zapamiętać ruch i zaadaptować się do danego wysiłku. Dlatego to właśnie regularność ćwiczeń jest jedną z najważniejszych zasad terapii. Bez niej, większość wysiłków nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dobra informacja jest taka, że ćwiczenia te można wykonywać praktycznie wszędzie i o każdej porze, na przykład podczas oglądania telewizji, stania w kolejce czy w trakcie rozmowy telefonicznej. Systematyczna praca nad mięśniami dna miednicy na pewno przyniesie spodziewane rezultaty w codziennym życiu mężczyzny, a problem nietrzymania moczu możliwe, że zostanie zminimalizowany. To szereg korzyści bez konieczności gospodarowania dodatkowego czasu na ćwiczenia!