Dziecko przedszkolne i szkolne

Sortuj wg

Dziecko przedszkolne i szkolne – porady i wskazówki 

Okres przedszkolny i szkolny to ważne etapy rozwojowe dziecka na wielu płaszczyznach – fizycznej, psychicznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. Edukacyjno-opiekuńczy charakter zajęć przedszkolnych ma wielkie znaczenie dla malucha również dlatego, że stwarza możliwość regularnego kontaktu z grupą rówieśniczą. Uczęszczanie do przedszkola i szkoły przynosi korzyści rozwojowe, wiąże się także ze zwiększeniem ekspozycji na patogeny i większą możliwością wystąpienia chorób. Jak zadbać o zdrowie dziecka w tym wieku?   Czytaj więcej...
Masz pytanie, szukasz porady?
Zapytaj Farmaceutę
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
W czym mogę pomóc?
Zapytaj Farmaceutę

Dziecko przedszkolne i szkolne – jak zadbać o jego zdrowie? 

Troska o zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka jest jednym ze stałych zmartwień rodziców, bez względu na jego wiek. Co można dla niego zrobić, gdy zacznie uczęszczać do szkoły lub przedszkola? 

Zdrowie dziecka podlega kontroli poprzez wykonywanie okresowych badań profilaktycznych przez pediatrę, pielęgniarkę oraz dentystę. Mają one za zadanie wychwycić jakiekolwiek nieprawidłowości związane z rozwojem m.in. układu ruchowego, wzroku, słuchu czy dojrzałości płciowej oraz ewentualne objawy rozwijających się chorób. Rolą rodzica jest przygotowanie dziecka do badania, pomoc w zebraniu wywiadu oraz zgłaszanie własnych obserwacji, które wzbudzają jakiekolwiek wątpliwości.  

Ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej są szczepienia ochronne. Stosowanie ich zapobiega zachorowaniu lub sprawia, że ma ono łagodny przebieg.  

Codzienna obserwacja samopoczucia i zdrowia dziecka przez rodzica pomaga w szybkim diagnozowaniu i wdrożeniu leczenia pojawiających się chorób. Regularna rozmowa z dzieckiem na temat jego samopoczucia oraz nauka obserwowania swojego organizmu sprzyja dbałości o zdrowie. 

Wiek przedszkolny i szkolny to czas ogromnych zmian zachodzących w organizmie. Zdrowy styl życia, na który składają się m.in. aktywność fizyczna i zrównoważona dieta,  jest czynnikiem sprzyjającym jego prawidłowemu rozwojowi.  

Jakie zagrożenia zdrowotne czekają na dziecko w szkole? 

Zajęcia przedszkolne i szkolne stwarzają możliwości bliskich kontaktów z dużą grupą rówieśników, a zatem sprzyjają rozwijaniu się zwłaszcza chorób zakaźnych i pasożytniczych. Odpowiednia profilaktyka, kształtowanie postaw prozdrowotnych i nauka higieny zmniejsza ryzyko ich wystąpienia.  

W środowisku szkolnym istnieje szereg czynników, których długotrwałe oddziaływanie może przyczynić się do wystąpienia choroby, np. nadmierny hałas, niewłaściwe oświetlenie, zbyt niska lub wysoka temperatura i wilgotność panująca w pomieszczeniach.  

Zagrożeniem dla zdrowia dziecka w szkole może być niewłaściwy stan techniczny infrastruktury. Źle umocowane przyrządy do ćwiczeń, odpadający tynk, wyślizgane schody, obluzowany parkiet stają się przyczyną wypadków i kontuzji wśród dzieci.  

Podstawowe zasady dbania o zdrowie dziecka w wieku szkolnym 

Kształtowanie u dziecka prozdrowotnych postaw pozytywnie wpływa na jakość życia nie tylko w wieku szkolnym, ale również w dorosłości. Aktywność fizyczna poprawia kondycję organizmu, zwiększa jego wydolność, a odpowiednio dopasowana do indywidualnych potrzeb zapobiega pogłębianiu się schorzeń, np. skrzywienia kręgosłupa.  

Zbilansowane, zdrowe i regularnie spożywane posiłki poprawiają samopoczucie, wzmacniają odporność i są wartościowym budulcem dla rozwijającego się organizmu.  

Ograniczenie oddziaływania zagrożeń poprzez zgłaszanie i eliminowanie wszelkich zaobserwowanych nieprawidłowości w salach lekcyjnych chroni bezpieczeństwo zdrowia uczniów. 

Zgodnie z potocznym powiedzeniem lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego troska o zdrowie dziecka to przede wszystkim profilaktyka i wykształcenie w nim prozdrowotnych postaw. Wizyta u lekarza i wdrożenie odpowiedniego leczenia oraz opieka nad dzieckiem chorym stanowią tylko jego część składową.  

Źródła: 

  • Topoła K., „Główne zagrożenia zdrowia i życia w szkołach” [w:] Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Pedagogika, XII, 2003. 
  • Zalewska M., Maciorkowska E., „Rola edukacji żywieniowej w populacji dzieci i młodzieży” [w:] Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, t. 19, nr 3, 2013.  
  • Zdrowie ucznia, gov.pl/web/zdrowie/zdrowie-ucznia [dostęp: 04.03.2021]. 
Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)