Banany to źródło wielu cennych wartości odżywczych. Stanowią dobrą przekąskę, szczególnie przed lub podczas intensywnego wysiłku fizycznego, mają wysoki indeks sytości, a także wykazują aktywność przeciwutleniającą. Podkreśla się w nich niezwykle dużą zawartość potasu, którego przyjmowanie jest rekomendowane jako antagonisty soli kuchennej, stąd ich przydatność znajduje wytłumaczenie w kwestii wszelkich chorób sercowo-naczyniowych. Należy pamiętać, że banany to również rezerwuar dużej ilości fruktozy, dlatego nie należy spożywać ich w nadmiarze. 
 
Wartości odżywcze bananów na 100 gramów:
  • energia – ok. 95 kcal,
  • białka – 1 g,
  • węglowodany – 22 g,
  • tłuszcz – 0,3 g,
  • błonnik – 1,7 – 2,6 g.
Witaminy:
  • witamina C – 8,7 mg,
  • tiamina – 0,031 mg,
  • ryboflawina – 0,073 mg,
  • niacyna – 0,665 mg,
  • witamina B6  – 0,367 mg,
  • kwas foliowy –  20 µg,
  • witamina A – 64 IU,
  • witamina E – 0,10 mg,
  • witamina K – 0,5 µg.
 
Minerały:
  • wapń – 5 mg,
  • żelazo – 0,26 mg,
  • magnez – 27 mg,
  • fosfor – 22 mg, 
  • potas – 358 mg,
  • sód – 1 mg, 
  • cynk – 0,15 mg.

Dlaczego nie zaleca się spożywania bananów na czczo? Przeczytaj!