Przede wszystkim, produkty grillowane nie powinny zawierać konserwantów, np. azotyn sodu i potasu, których aktywność kancerogenna wzrasta wraz z obróbką termiczną. Są to np. kiełbasy, parówki i wędliny. Lepszym wyborem są określone części surowego mięsa lub ryby, które wcześniej nie zostało przetworzone. Grillowanie nie powinno kończyć się jedynie na produktach mięsnych, dlatego dobrym rozwiązaniem jest stworzenie np. szaszłyków warzywnych, gdzie dobrze się sprawdzą:

  • papryka,
  • ziemniaki,
  • bataty,
  • cukinia,
  • bakłażan,
  • cebula. 
Proces typowego grillowania na tackach aluminiowych, grillach jednorazowych czy też niskiej jakości grillach metalowych nie należy do najzdrowszych, ze względu na zawartość szkodliwych związków przenikających do żywności, a także metali ciężkich. Należy podkreślić, że grillowanie z użyciem chemicznych podpałek również wpływa na zawartość szkodliwych związków w grillowanym jedzeniu.
Wysokiej jakości sprzęt do grillowania oraz odpowiednio dobrane źródło ciepła to klucz do zmniejszenia niebezpieczeństwa. 
 
Produktami szczególnie niezalecanymi do grillowania są wszelkie wyroby wędzone, które po obróbce termicznej, wykazują wysoką aktywność węglowodorów aromatycznych – związków silnie rakotwórczych.