Na rynku kakao dostępne jest pod wieloma postaciami: czekolady, kakao w proszku, czy kruszonego ziarna kakaowca. Nie każda postać kakao jest jednak równie wartościowa. Najwięcej właściwości zdrowotnych posiadają naturalne ziarna kakaowca, czyli takie, które nie zostały poddane obróbkom termicznym i nie posiadają żadnych dodatków np. cukru.

Ponadto, kakao jest m.in. źródłem przeciwutleniaczy, substancji poprawiających nastrój i tych zwiększających popęd seksualny.

1. Kakao jest źródłem składników odżywczych oraz witamin

Kakao, a właściwie jego ziarna są źródłem takich związków mineralnych jak: żelazo, wapń, magnez, fosfor, cynk, czy potas. Taka kompilacja składników pomaga nam w walce ze stresem, poprawia koncentrację oraz przyśpiesza regenerację. Dodatkowo, ziarna kakao są źródłem witaminy A, E, C oraz witamin z grupy B.

2. Kakao jest źródłem przeciwutleniaczy

Jak wspomniano wyżej, naturalne kakao posiada w swoim składzie przeciwutleniacze chroniące organizm przed czynnikami chorobotwórczymi oraz zwalczające wolne rodniki. Wprowadzenie kakao na stałe do naszego menu może zwiększyć nasze szanse w walce z chorobami krążenia oraz zmniejszyć ryzyko zachorowań na nowotwory. Zawarte w ziarnach kakao polifenole mają działanie przeciwzakrzepowe, obniżają ciśnienie krwi w organizmie, zwiększają przepływ krwi do mózgu działając pozytywnie na pamięć i koncentrację, obniżają poziom „złego cholesterolu” w organizmie, a także przeciwdziałają powstawaniu we krwi zakrzepów.

Zawartość przeciwutleniaczy w kakao nie jest też obojętna dla naszej skóry. Neutralizując wolne rodniki spowalniają proces starzenia skóry. Dlatego spożywanie naturalnego kakao jest skutecznym środkiem w walce o młody wygląd skóry. Niestety powszechnie dostępne w sklepach czekolady czy zmielone ziarna kakaowca są słabej jakości, bogate zaś w kalorie, które nie wpływają pozytywnie na wygląd naszej skóry. Dlatego musimy patrzeć na jakość produktu, który kupujemy.

Najzdrowsza jest czekolada wyprodukowana z surowych składników, z ziarna konszowanego „na zimno”. Jeśli nie mamy możliwości zakupu takiej czekolady, wówczas najlepiej wybrać z jak największą zawartością kakao (70–98%), bez nabiału i innych dodatków.

3. Właściwości ziaren kakaowca a nauka

Właściwości ziaren kakaowca zaciekawiły naukowców z Harvard Medical School, którzy dokonali analizy diety plemienia Kuna z Kanami. W trakcie prowadzonych badań stwierdzono, iż członkowie tego plemienia konsumowali ok. 40 filiżanek kakao tygodniowo, a nadto rzadko chorowali, nie dotykała ich starcza demencja oraz żyli dłużej niż pozostali mieszkańcy Panamy. Tego stanu rzeczy naukowcy upatrywali w zawartym w kakao flawonoidzie – epikatechinie, występującym także w herbacie i winie. Rzecz jasna nie bez znaczenia dla długowieczności tego plemienia pozostają czynniki genetyczne oraz środowisko w jakim żyją, jednakże jako jedyni spożywają kakao, które wspomaga odporność ich organizmów na takie choroby jak: choroby serca, cukrzyca, rak czy wylew. Tego typu schorzenia występowały wśród tej niewielkiej społeczności rzadziej niż na 1/10 osób.

Określono, iż surowe ziarna kakao mają piętnastokrotnie wyższą zawartość antyoksydantów niż czarne jagody, dwudziestokrotnie wyższą niż czerwone wino i trzydziestokrotnie wyższą niż zielona herbata.

4. Właściwości pobudzające kakao

Kakao posiada w swym składzie kofeinę i teobrominę, czyli substancje dodające energii. Dodatkowo teobromina posiada właściwości przyśpieszające regenerację organizmu zarówno po wysiłku intelektualnym jak i fizycznym. Co równie ważne, teobromina zawarta w ziarnach kakao pomaga w walce z kaszlem – swym działaniem blokuje neurony czuciowe, niwelując niemal do minimum odruch kaszlu.

5. Kakao jako afrodyzjak

Ciekawi fakt, iż ziarno kakao posiada w swym składzie hormon o nazwie anandamid, podobny w swym działaniu do ludzkich endorfin czyli hormonu szczęścia. To właśnie dzięki niemu, poprawia nam się humor po spożyciu czekolady zawierającej w swym składzie kakao. Dzieje się to również dzięki zawartej w ziarnach kakaowca fenyloetyloaminie, która przyczynia się do uwalniania w organizmie hormonów szczęścia, powodując u nas poczucie szczęścia i błogości.

6. Kakao jako środek do walki z otyłością

Naturalne kakao może być bronią w walce z otyłością. Jedna łyżeczka naturalnego kakao w proszku to tylko 41 kcal. Dodatkowo zawarty w kakao magnez uczestniczy w 300 reakcjach metabolicznych w organizmie człowieka. Spożywanie kakao w takiej postaci daje poczucie sytości, hamuje apetyt na potrawy zarówno słodkie, słone jak i tłuste. Obecna w kakao epikatechina pomaga spalać zbędny tłuszcz w organizmie poprzez pobudzanie mięśni.

Jak widać, kakao to nie tylko dobry napój. Jest również bogatym źródłem witamin i antyoksydantów. Ma działanie pobudzające, a nawet może pomagać w walce z nadwagą. Warto zatem wprowadzić je do codziennej diety.