46
08 lutego 2021

Korzeń maca – na co pomaga?

Korzeń maca (łac. Lepidium meyenii, Lepidium peruvianum) to surowiec zwany „peruwiańskim żeń-szeniem”, ponieważ tradycyjne wierzenia ludowe opisują go jako afrodyzjak i adaptogen. Korzeń maca zawiera wiele unikatowych składników biologicznie aktywnych, ale również dostarcza energię i niezbędne aminokwasy.  

Maca to niewielka roślina porastająca nieprzyjazne środowisko wysokogórskie Andów. Codziennie zmaga się ona z intensywnym nasłonecznieniem, silnym wiatrem i dużymi amplitudami temperatur. Żyjąc w tych ekstremalnych warunkach, roślina pobiera z otoczenia to, co najlepsze i gromadzi w bulwiastym korzeniu przypominającym rzodkiew lub seler. To właśnie korzeń jest surowcem farmaceutycznym i spożywczym.  

Jakie składniki odpowiadają za działanie surowca?  

Korzeń maca jest bogaty w związki biologicznie aktywne, np.: 

  • związki polifenolowe – odpowiedzialne za działanie przeciwutleniające, 
  • składniki mineralne – wapń, żelazo, cynk, miedź, 
  • sterole – sitosterol, kampesterol, stygmasterol, 
  • makamidy, 
  • witaminy z grupy B, 
  • błonnik pokarmowy. 

Korzeń maca zawiera też substancje odżywcze, m.in. węglowodany i białka oraz niewielką ilość tłuszczów – głównie są to zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe.  

Korzeń maca od wieków był używany przez mieszkańców Peru jako dostarczający energii oraz pożywny i zdrowy składnik diety. Dziś postrzegany jest jako superfoods i uzupełnienie diety u osób dbających o zdrowie i dobrą kondycję.  

Korzeń maca jest dostępny w postaci kapsułek, tabletek i proszku, który może być dodawany do soków lub owsianki, aby z energią rozpocząć dzień.  

Bogactwo minerałów zawarte w macy znalazło też zastosowanie w kosmetykach do zniszczonych i wysuszonych włosów oraz w kremach do twarzy i ciała, gdzie działa odbudowująco i wzmacniająco. 

Właściwości i zastosowanie korzenia maca 

Wpływ na płodność 

Korzeń maca w rejonach Ameryki Południowej był uważany za afrodyzjak i składnik diety wspomagającej płodność. Odnosi się to zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Badania wskazują na korzystny wpływ macy na proces owulacji u kobiet oraz na zwiększoną zdolność do zajścia w ciążę. Natomiast u mężczyzn udowodniono korzystny wpływ na liczbę, ruchliwość i jakość powstających plemników, co zwiększa szanse na poczęcie zdrowego dziecka. Jednocześnie maca nie wpływa na poziom hormonów płciowych i nie zaburza ich wydzielania. Badania wskazują też na korzystny wpływ macy na libido u kobiet i mężczyzn. Nie poznano jeszcze dokładnego mechanizmu tego działania, ale może to być związane z działaniem aktywizującym, dodającym energii i łagodzącym stres.  

Maca jako przeciwutleniacz 

Maca ma zdolność do unieszkodliwiania wolnych rodników, które powstają w naszym organizmie podczas stanu zapalnego lub przewlekłego stresu. Wolne rodniki uszkadzają komórki organizmu i przyspieszają procesy starzenia oraz nowotworzenia. Maca chroni DNA komórek, zmiatając wolne rodniki. Prawdopodobnie wiąże się to z działaniem przeciwnowotworowym macy. Nadal trwają badania, w jaki sposób można wykorzystać to działanie, szczególnie w leczeniu nowotworów prostaty i jelita grubego.  

Wpływ na tkankę kostną 

Warto zwrócić uwagę na korzystny wpływ korzenia macy na tkankę kostną. Działanie przeciwosteoporetycze zauważono w populacji tradycyjnie spożywającej korzeń macy. To działanie jest jeszcze ciągle intensywnie sprawdzane. Badania pokazują zwiększanie gęstości kośćca i istotny wzrost zawartości wapnia w kościach. Możliwe, że niedługo będziemy mogli korzystać również z tego działania.  

Korzeń maca – przeciwwskazania i skutki uboczne  

Korzeń maca jest uważany za bezpieczny. Nie zarejestrowano działań toksycznych. Niewiele jest też działań niepożądanych. Niektóre źródła podają możliwość pojawienia się wzdęć przy nadmiernym spożyciu. Maca może wpływać na funkcjonowanie tarczycy, dlatego w chorobach tarczycy najlepiej skonsultować jej stosowanie z lekarzem.

Nie zaleca się stosowania macy u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, ponieważ nie wykonano w tym kierunku wystarczających badań. 

Jako ciekawostkę warto dodać, że korzeń maca był wykorzystywany przez NASA jako składnik diety astronautów, aby zapewnić im dobrą koncentrację, czujność i wzmocnić organizm. Korzystajmy zatem z dobroczynnych właściwości tej rośliny, która pozytywnie wpływa na nasz organizm.  

Źródła: 

  1. Katarzyna Ekiert, Marta Dochniak, Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Uniwersytet Medyczny im Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2015. 
  2. Marzena Grdeń, Anna Gramza-Michałowska, Maca (Lepidium Meyenii) – właściwości prozdrowowtne, Katedra Technologii Żywienia Człowieka Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu 2017. 
  3. Ewa Piątkowska, Agniesza Bisztyga, Aneta Kopeć, Teresa Leszczyńska, Skład chemiczny i właściwości przeciwutleniające różnych odmian maki (Lepidium Preuvianum Chacon), Katedra Żywienia Człowieka, Wydział Technologii Żywności, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie 2018 
  4. Alex J. Polotsky, MD, MSC, Sonia Houston, PhD, Czy istnieje „dieta płodności”?, 2009. 

Odpowiedzi na pytania naszych czytelników

Olej z wiesiołka a odbudowa warstwy lipidowej skóry

Olej z wiesiołka zawiera w swoim składzie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 (takie jak gamma-linolenowy, linolenowy), fitosterole i witaminę E. Olej…

Zobacz więcej

Ostropest i inne zioła

Ostropestu nie powinno zalewać się wrzątkiem ze względu na degradację związków czynnych. W zasadzie żadnych ziół nie powinno się zalewać…

Zobacz więcej

Zostaw komentarz
Czytaj także
28 maja 2021 mgr farm. Dawid Wardecki
28 maja 2021 mgr farm. Natalia Sadowska
06 maja 2021 mgr farm. Karolina Raźniewska
19 kwietnia 2021 mgr farm. Natalia Sadowska
Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)