Czym jest kolagen?

Kolagen jest jednym z głównych składników białka tkanki łącznej. Jak każde białko posiada w swoim składzie aminokwasy. W jego budowie chemicznej wyróżnia się glicynę i prolinę oraz hydroksyprolinę i hydroksylizynę. Kolagen znajduje się nie tylko w chrząstkach stawowych, ale jest też głównym składnikiem ścięgien, czyli pasm zbudowanych z tkanki łącznej włóknistej zbitej, charakteryzującej się dużą wytrzymałością. Stanowią one przedłużenia mięśni i ich przyczepy do kości.

Za co odpowiada kolagen?

Kolagen jest niezbędny do utrzymania narządów ruchu w dobrej formie. Zawarty w chrząstkach stawowych i ścięgnach pozwala na zachowanie odpowiedniej wytrzymałości, elastyczności i amortyzacji podczas poruszania się. Kolagen w organizmie produkowany jest do 25. roku życia w ilości zaspokajającej zapotrzebowanie. Z wiekiem ilość tego składnika maleje, a stawy oraz ścięgna mogą zacząć ulegać procesom degradacji, czemu towarzyszą często nieprzyjemne objawy bólowe. Kolagen zawarty w skórze zapewnia jej prawidłową elastyczność. Wraz z upływem lat jest go coraz mniej, co uwidacznia się pod postacią zmarszczek oraz mniejszej elastyczności skóry.

Kolagen w diecie

Kolagen można spotkać w żelatynie znajdującej się na przykład w galaretkach czy salcesonie. Spożywanie tego typu produktów przez dłuższy czas jest jednak niewskazane ze względu na dużą zawartość tłuszczów, a ich nadmierna podaż może spowodować wzrost poziomu cholesterolu. Dobrym sposobem na zwiększenie ilości kolagenu w organizmie jest stosowanie w diecie produktów oraz składników biorących udział w produkcji kolagenu.

Należą do nich m.in.:

  • witamina A – występuje w czerwonej papryce, marchwi, szpinaku, jajkach, wątróbce oraz w łososiu, fasoli szparagowej,
  • witamina C – produktami bogatymi w ten składnik są owoce cytrusowe, natka pietruszki, jagody, kwaszona kapusta, brokuły,
  • witamina E – znajduje się głównie w olejach pochodzenia roślinnego, kiełkach pszenicy, sezamie, pełnoziarnistym pieczywie, orzechach, migdałach, awokado i żółtku kurzym.

Suplementacja kolagenu

Kolagen jako białko ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym i jest wchłaniany w około 10-20% po strawieniu i rozłożeniu na mniejsze cząsteczki, takie jak dipeptydy i trójpeptydy. W związku z tym substancja nie dostaje się do organizmu z przewodu pokarmowego w formie kompletnego kolagenu, a jedynie w formie prostych „podjednostek”, z których składała się przed pocięciem przez enzymy trawienne. Nie dochodzi również do ich ponownego złożenia w miejscach docelowych.

Przyjmuje się, że doustne stosowanie preparatów zawierających kolagen może powodować jego zwiększoną syntezę. Regularne przyjmowanie środków z kolagenem może poprawić jakość chrząstki stawowej oraz kondycji skóry, ale jedynie wskutek zwiększenia syntezy w organizmie, a nie wbudowania w te tkanki przyjętych doustnie suplementów. Aby zaobserwować poprawę, należy przyjmować preparat przed dłuższy czas.

Zastrzyki dostawowe

Jedną z uznanych metod leczniczych stosowanych w terapii zmian zwyrodnieniowych stawów są zastrzyki dostawowe z podaniem preparatów kolagenu. Zabieg taki stosuje się u pacjentów, u których nie doszło do całkowitej degradacji chrząstki stawowej, a jedynie częściowego jej uszkodzenia. Kolagen podaje się do przestrzeni stawowej, zlokalizowanej pomiędzy powierzchniami kości tworzących staw, pokrytymi chrząstką stawową. Takie warunki umożliwiają dostanie się podanej substancji do miejsca docelowego, czyli chrząstki stawowej.

W celu poprawy komfortu poruszania oraz polepszenia kondycji chrząstki stawowej warto sięgnąć po preparaty zawierające kolagen bądź produkty zwiększające syntezę kolagenu w organizmie. Przed rozpoczęciem kuracji warto konsultować się z lekarzem w celu głębszej diagnozy powstałych dolegliwości i wdrożenia odpowiedniej formy leczenia.