Zdrowie seniora

Sortuj wg

Zdrowie seniora – wszystko dla seniora – artykuły, porady i wskazówki 

Zachowanie zdrowia w podeszłym wieku jest niezwykle ważne. Na co należy uważać oraz jaką profilaktykę stosować, będąc seniorem? Jakie badania profilaktyczne wykonać oraz w jaki sposób monitorować stan zdrowia seniora? Wszystko dla seniora, czyli praktyczne porady znajdziesz w poniższym artykule.  Czytaj więcej...
Masz pytanie, szukasz porady?
Zapytaj Farmaceutę
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
W czym mogę pomóc?
Zapytaj Farmaceutę

Zdrowie seniora – dlaczego senior musi uważać na zdrowie? 

Ze względu na pogorszenie stanu zdrowia seniora postępujące wraz z wiekiem, które wynika ze spowolnienia funkcji organizmu, obniżenia motoryczności, pogorszenia pamięci, węchu, smaku, wzroku oraz spadku stężenia hormonów, osoby w podeszłym wieku powinny szczególnie uważać na swoje zdrowie.  

W podeszłym wieku dochodzi ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, w tym: 

  • nadciśnienia tętniczego,  
  • choroby wieńcowej,  
  • miażdżycy, 
  • zawału, 
  • udaru.  

Postępują również choroby przewlekłe, w tym cukrzyca typu 2 i choroby układu pokarmowego. Bardzo często dochodzi również do problemów z układem moczowym. Powszechne są także choroby układu ruchu, takie jak:  

  • zwyrodnienie stawów (reumatyzm), 
  • choroba Parkinsona, 
  • osteoporoza,  
  • artretyzm. 

Seniorzy są również narażeni na rozwój chorób mózgu, w tym: 

  • choroby Alzheimera, 
  • demencji starczej, 
  • chorób otępiennych, 
  • depresji osób starszych. 

Podeszły wiek niesie za sobą również ryzyko trudniejszego gojenia się ran oraz złamań, które mogą poważnie zagrażać zdrowiu seniora. Istnieje także zagrożenie wystąpienia chorób nowotworowych, działających wyniszczająco na organizm seniora. 

Jak senior powinien dbać zdrowie? 

Dbanie o zdrowie w podeszłym wieku jest niezwykle ważne. Pomaga zachować optymalną jakość życia oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób wieku starczego. Warto wiedzieć, co może przyczynić się do przedłużenia pełnej aktywności fizycznej oraz samodzielności w codziennym życiu. Należy pamiętać o regularnych ćwiczeniach fizycznych, nieobciążających zbytnio organizmu. Senior powinien skupić się na lekkich, codziennych aktywnościach, które nie wpłyną na jego tętno. Warto również ćwiczyć mózg poprzez gry planszowe, szachy, rozwiązywanie krzyżówek, czytanie książek itp., co wpłynie na opóźnienie procesów starzenia. Nie należy również zapominać o odpowiedniej suplementacji, w tym: 

  • witaminami A, D, E i C,  
  • melatoniną,  
  • luteiną, 
  • kwasami omega-3 i 6, 
  • wapniem, 
  • magnezem, 
  • potasem, 
  • żelazem.  

Wskazana jest również aktywność seksualna seniorów, która pozwala rozładować stres, zachować witalność oraz działa profilaktycznie na zaburzenia nastroju, w tym depresję wieku starczego. 

Na co senior powinien zwrócić uwagę w życiu codziennym? 

W celu zachowania profilaktyki warto zaopatrzyć się w odpowiednie artykuły dla seniora, które będą pomocne w życiu codziennym. Należą do nich: 

  • ciśnieniomierz, 
  • pulsoksymetr, 
  • termometr, 
  • glukometr. 

Powyższe akcesoria wspierają seniora w codziennym monitorowaniu stanu zdrowia, a wszelkie odchylenia od normy zauważone na czas pozwolą rozpocząć proces leczenia. Profilaktyka zdrowia seniora zwiększa szanse na dłuższe i samodzielne życie oraz skuteczne leczenie chorób.  

Zdrowie seniora – poradnik 

Warto podkreślić, że istotne w profilaktyce zdrowia seniora jest pobudzanie pracy mózgu. Dzięki ćwiczeniom liczba synaps (połączeń między neuronami) nie ulega zmniejszeniu, a ryzyko chorób starczych mózgu jest minimalizowane.  Zajęcia kreatywne, takie jak wyszywanie, ceramika czy gry logiczne skutecznie pobudzają mózg do działania. Warto również rozwijać nowe hobby, poznawać nowe miejsca oraz spędzać czas w towarzystwie innych osób. Podczas aktywności fizycznej należy zachować szczególną ostrożność, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zawału oraz urazów w wyniku upadku. Seniorzy są szczególnie narażeni na złamania oraz trudno gojące się rany, dlatego uprawiane dyscypliny sportowe powinny być bezpieczne, a ich dynamika spokojna. Do zalecanych aktywności należą: 

  • pływanie zdrowotne, 
  • nordic walking, 
  • gimnastyka, 
  • spacer.  

Zdrowie seniora – profilaktyka 

Oprócz codziennego pomiaru ciśnienia warto pamiętać o badaniach okresowych (minimum raz na pół roku), takich jak: 

  • EKG, 
  • USG jamy brzusznej, 
  • kontrola wzroku, 
  • kontrola słuchu, 
  • ogólne badanie krwi, 
  • badanie moczu, 
  • badanie kału na krew utajoną, 
  • poziom glukozy, 
  • poziom cholesterolu (HDL, LDL, trójglicerydy), 
  • kontrola uzębienia. 

Raz na co najmniej 5 lat należy także wykonać: 

  • RTG klatki piersiowej, 
  • densytometirę (badanie gęstości kości), 
  • kolonoskopię, 
  • badanie prostaty, 
  • badanie ginekologiczne. 
Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)