Sport

Sortuj wg

Sport a zdrowie – porady i wskazówki  

Aktywność fizyczna dostosowana do stanu zdrowia i wieku to jeden z podstawowych elementów dbania o zdrowie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby podejmować 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej 5 dni w tygodniu. Taka ilość jest optymalna dla naszego zdrowia. Jak sport wpływa na nasze zdrowie? Czy może być niebezpieczny i prowadzić do problemów zdrowotnych? Czytaj więcej...
Masz pytanie, szukasz porady?
Zapytaj Farmaceutę
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
W czym mogę pomóc?
Zapytaj Farmaceutę

Dlaczego sport to zdrowie? 

Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna w stopniu dopasowanym do wieku oraz możliwości ćwiczącego wpływa korzystnie na cały organizm. Zatem sport a zdrowie to nierozerwalna relacja. Dlaczego sport jest tak ważny w kontekście dbania o zdrowie? 

  • Działa profilaktycznie na wiele chorób. 
  • Wzmacnia mięśnie. 
  • Zwiększa wydolność oddechową.  
  • Poprawia odporność.  
  • Zwiększa ruchomość oraz stabilność stawów. 
  • Koryguje wady postawy (zwłaszcza u dzieci).  
  • Dotlenia mózg. 
  • Wzmacnia pracę synaps.  

Sport łagodzi również stres i napięcie, pomaga zachować odpowiednią wagę, ujędrnia oraz wysmukla ciało. Sport uprawiany rozsądnie, w celach zdrowotnych, a więc zgodnie ze stanem zdrowia i wiekiem osoby aktywnej daje wiele dobrego dla organizmu. 

Wpływ sportu na zdrowie 

Mówi się, że sport trenowany za młodu zaprocentuje w przyszłości. Warto jednak zaznaczyć, że aktywność fizyczna nie powinna być jedynie kojarzona z młodością. Regularna rekreacja ruchowa w każdym wieku skutkuje poprawą ogólnego stanu zdrowia. Zarówno osoby chore przewlekle, po urazach, jak i po operacjach itp. mają wskazania do podejmowania aktywności fizycznej z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia pacjenta. 

Sport a zdrowie, czyli jakie korzyści daje nam aktywność fizyczna 

Sport przede wszystkim: 

  • poprawia krążenie, 
  • redukuje nadmiar tkanki tłuszczowej, 
  • wzmacnia układ odpornościowy, 
  • poprawia przemianę materii, 
  • rozbudowuje garnitur mięśniowy, 
  • zwiększa siłę, gibkość i wytrzymałość, 
  • poprawia wydolność organizmu, 
  • koryguje wady postawy, 
  • dotlenia organizm, 
  • uaktywnia pracę mózgu, 
  • niweluje stres i napięcia mięśniowe. 

Czy sport może wpłynąć negatywnie na zdrowie? 

Sport uprawiany w sposób nieodpowiedni niesie za sobą ryzyko kontuzji, poważnych urazów czy też chorób. Zbyt forsowny trening może doprowadzić do: 

  • naderwań i zerwań ścięgien oraz przyczepów mięśni, 
  • zwichnięć stawów, 
  • złamań kości, 
  • przeciążeń, np. kręgosłupa, 
  • stanów zapalnych mięśni i stawów, 
  • problemów z sercem i układem krążenia, 
  • zaburzeń układu nerwowego. 

Należy pamiętać, aby rozpoczynać treningi spokojnie, świadomie i zwiększać ich intensywność oraz obciążenie wraz z rozwojem formy, wydolności oraz siły. Trening zdrowotny powinien być dopasowany do możliwości, stanu zdrowia oraz wieku ćwiczącego. Jest to jedna z podstawowych zasad sportu zdrowotnego, który różni się znacznie od sportu wyczynowego.  

Poważne konsekwencje niesie za sobą również stosowanie dopingu w trakcie treningów. Może to doprowadzić m.in. do: 

  • wzrostu ciśnienia tętniczego, 
  • problemów wieńcowych, 
  • kardiomiopatii przerostowej, 
  • uszkodzenia wątroby oraz nerek 
  • spadku libido, 
  • nadmiernego owłosienia ciała, 
  • spadku siły i masy ciała, 
  • zaburzeń nastroju. 

W każdej sytuacji, gdy na skutek trenowania dochodzi do pogorszenia stanu zdrowia, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, aby nie pogłębiać problemów zdrowotnych. Specjalista po rozpoznaniu problemu przygotuje plan powrotu do zdrowia oraz w razie konieczności wdroży odpowiednie leczenie.

Dziękujemy za Twoje pytanie!
Postaramy się udzielić odpowiedzi w jak najkrótszym czasie :)
Dziękujemy!
Twój adres e-mail został dodany do newslettera :)