Znaczenie układu pokarmowego

Podstawową rolą układu pokarmowego jest pobieranie i trawienie pokarmu, wchłanianie niezbędnych składników odżywczych oraz wydalanie resztek. Nie oznacza to jednak, że zadanie tego skomplikowanego systemu ogranicza się wyłącznie do dostarczania naszemu organizmowi substancji budulcowych i energii. Istnieje wiele dowodów na to, że nieprawidłowa praca któregokolwiek z narządów wchodzących w skład układu trawiennego może wpływać niekorzystnie na wiele różnych aspektów naszego zdrowia, w tym skutkować m.in. występowaniem alergii, chorób autoimmunologicznych, migrenowych bólów głowy czy stanów depresyjnych. Dzieje się tak dlatego, że nasze ciało stanowi całość, a jego poszczególne elementy mają na siebie wpływ. Jednym z połączeń, zbudowanym z elementów wzajemnie na siebie oddziałujących jest tzw. oś mózgowo-jelitowa, czyli swego rodzaju system sygnalizacji biochemicznej pomiędzy przewodem pokarmowym a ośrodkowym układem nerwowym. Jej obecność tłumaczy, dlaczego problemy trawienne mogą negatywnie oddziaływać na nasze zdrowie i samopoczucie.

Niedomagania ze strony układu trawiennego

Dolegliwości ze strony organów biorących udział w procesie trawienia mogą powodować dyskomfort, a nawet ból, przez co znacząco obniżają jakość życia osoby, która boryka się z takimi problemami. Ich występowanie może również świadczyć o tym, że cierpimy na zespół jelita drażliwego lub dokucza nam niestrawność czynnościowa (dyspepsja). Aktualnie większość leków, których zadaniem jest wyeliminowanie dokuczliwych przypadłości, skupia się na łagodzeniu objawów. Na rynku dostępne są rozwiązania, które działają kompleksowo i pozwalają wyeliminować jednocześnie kilka uciążliwych symptomów. Warto sięgnąć po odpowiednio dobrany lek, ponieważ problemy ze strony układu trawiennego wywołują stres i niepokój, prowadząc do dalszego zaostrzenia tego stanu.

Sposoby na to, aby poradzić sobie z dolegliwościami układu pokarmowego

Ból brzucha

Bóle i skurcze brzucha na ogół nie trwają długo, ale mogą być uciążliwe. Bóle żołądka zazwyczaj wywołane są stanem zapalnym, choć bywa, że ich przyczyny nie są związane z odżywianiem. Najczęściej jednak ich wystąpienie oznacza, że powinniśmy zmienić dietę, styl życia lub nawyki żywieniowe. Aby wyeliminować uciążliwe skurcze i bóle w podbrzuszu, powinniśmy obserwować swój organizm. Unikajmy pokarmów, które nam nie służą. Na nasz układ pokarmowy negatywnie wpływają również stres oraz braku ruchu, dlatego starajmy się ich wystrzegać. Chcąc pozbyć się bólu i skurczów brzucha możemy zastosować leki redukujące nadmierne napięcie mięśni żołądka.

Uczucie pełności i ciężkości

Smaczna potrawa to prawdziwa przyjemność. A co, jeśli po posiłku – a czasem nawet w trakcie jego spożywania – czujemy się pełni i ociężali? Problemy tego typu mogą odebrać nam przyjemność płynącą z jedzenia. Mogą one pojawić się wówczas, gdy mięśnie żołądka nie pracują prawidłowo, przez co są nadmiernie lub niedostatecznie napięte. Aby przeciwdziałać uczuciu pełności i ciężkości, warto zmienić swoje przyzwyczajenia – jeść mniejsze porcje, ale częściej oraz bez pośpiechu. Pamiętajmy także, by unikać tłustych potraw. Pomocne może stać się zastosowanie leków, które pomogą nam uwolnić się od uczucia ciężkości.

Wzdęcia lub uporczywe gazy

Wzdęty brzuch to nieprzyjemne uczucie, podobnie jak uciążliwe gazy, które dodatkowo mogą wprowadzić nas w zakłopotanie. Tego rodzaju dolegliwości powodują ogromny dyskomfort, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Ich przyczynę może stanowić rodzaj spożywanych przez nas pokarmów, np. potrawy ciężkostrawne lub łatwo fermentujące warzywa takie jak kapusta, fasola czy brokuły. Zdarza się, że źródłem problemów jest nadmiar powietrza połykanego podczas posiłku lub słaba perystaltyka naszego przewodu pokarmowego. Jak poradzić sobie ze wzdęciami i gazami? Przede wszystkim powinniśmy wyeliminować potrawy, których trawienie sprawia problem naszemu organizmowi. Warto również zrezygnować z napojów gazowanych. Zadbajmy o to, aby w naszej diecie znalazły się produkty o wysokiej zawartości błonnika. Pokarm należy przeżuwać dokładnie i powoli. Jeżeli inne sposoby nie są pomocne, sięgnijmy po leki, które pobudzą mięśnie do działania i pomogą pozbyć się nagromadzonych gazów.

Nudności

Nudności, zwane również mdłościami, mogą być wywołane różnymi czynnikami, np. stresem, wczesną ciążą, chorobą lokomocyjną, spożyciem nadmiernej ilości alkoholu lub zatruciem. Niezależnie od tego, co je powoduje, są niezwykle uciążliwe – utrudniają funkcjonowanie, odbierają apetyt i wpływają negatywnie na samopoczucie. Aby ograniczyć ryzyko występowania mdłości, powinniśmy spożywać posiłki w spokojnej atmosferze i bez pośpiechu. Konieczne jest również unikanie produktów, które źle wpływają na nasz układ pokarmowy.

Układ trawienny – o czym warto pamiętać?

Wszelkiego rodzaju zaburzenia żołądkowo-jelitowe, szczególnie te, które utrzymują się przez dłuższy czas lub nawracają, wymagają konsultacji z lekarzem, a nierzadko również wiążą się z koniecznością wykonania odpowiednich badań. Nie lekceważmy sygnałów, jakie wysyła nam organizm. Podjęcie właściwych działań na wczesnym etapie ewentualnej choroby zwiększa nasze szanse na wyzdrowienie. Ciało to nasz sprzymierzeniec, a układ pokarmowy to jeden z najważniejszych jego elementów. Dbajmy o niego.

L.PL.MKT.04.2019.7243