24 96
24 96

Krzem: kiedy warto po niego sięgnąć?

Krzem nie jest pierwiastkiem, który jest często wspominany, jeśli chodzi o właściwości zdrowotne i wpływ na organizm. Co ciekawe, krzem jest pierwiastkiem, który występuje najczęściej w przyrodzie. Jakie są objawy jego niedoboru? Kiedy warto rozważyć jego suplementację i jakie ma właściwości?

Krzem: charakterystyka, właściwości

W organizmie ludzkim krzem znajduje się przede wszystkim w tkance łącznej (czyli w stawach, więzadłach, chrząstkach i ścięgnach), krwi, tkance tłuszczowej. Jest pierwiastkiem, który stanowi jeden z budulców kości. Z tego względu jego suplementacja jest zalecana przede wszystkim osobom zmagającym się z osteoporozą. Co ciekawe, wykazano, że krzem zapobiega niektórym procesom starzenia się – chodzi m.in. o kondycję skóry (stymuluje tworzenie kolagenu i pomaga poprawić jej elastyczność), paznokci i włosów. Ponadto wpływa on korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Inne właściwości

Krzem ma jednak jeszcze szersze zastosowanie; okazuje się, że skutecznie ogranicza akumulacje glinu w hipokampie, zapobiegając neurodegeneracji mózgu. Dobrze chroni też błonę śluzową żołądka. Dodatkowo pozytywnie działa na kondycję płytek paznokcia. Niedobór krzemu w organizmie objawia się przede wszystkim poprzez choroby dermatologiczne (trądzik) jak i pojawianie się tzw. pajączków (czyli pękniętych naczynek podskórnych). Niedobór krzemu może być przyczyną niewłaściwej diety – m.in. spożywania zbyt dużej ilości produktów bogatych w cukier czy białą mąkę. Do niedoboru krzemu może przyczynić się również niezdrowy tryb życia, obfitujący w stres i małą dawkę ruchu. Naturalnymi źródłami krzemu są m.in. skrzyp polny, pokrzywa, podbiał pospolity czy ryby. Z tego względu krzem coraz częściej występuje w postaci suplementu diety.